ÚVOD
Knihu jsem si vybrala, protože mi jí doporučilo již několik lidí a dost si pochvalovali její přínosnost. Už podle názvu jsem usoudila, že tomu tak opravdu bude.
OBSAH + ATP
Hned jako první přichází problematika zda podnikat sám nebo s někým, což mě přišlo jako zajímavé téma, vzhledem k tomu, že v Tiimi podnikáme hlavně týmově, ale na několika zákaznických schůzkách nám už bylo řečeno, že do podnikání je dobré jít sám za sebe. Při podnikání sám za sebe se nabízí jedna velká výhoda, a tou je ta, že celý zisk máme jen pro sebe, jsme na všechno sami a můžeme se tak spoléhat jen na sebe. Zároveň jsme ale na všechno sami a můžeme se spoléhat jen na sebe – a to je za mě velké riziko. Podnikání s více lidmi nám může přinést více úhlů pohledu, můžeme si vytvořit různorodý tým lidí, kdy se každý bude specializovat na něco jiného a dohromady vytvoříme silný celek. Za mě osobně momentálně spíše tíhnu k týmovému podnikání, baví mě se učit od ostatních lidí a přijde mi, že to dělá naše projekty unikátní a posouvá nás to rychleji než kdybychom podnikali sami. Do budoucna bych si ale určitě chtěla zkusit rozjet něco sama na sebe.
Dále se kniha věnuje nápadům, zde bych vypíchla brainstorming, který v týmu docela často využíváme hlavně na birthgivingu, který po definování problému bývá prvním důležitým krokem jak přijít na řešení. Dle knihy je brainstorming o tom, jak ze sebe dostat co nejvíce myšlenek v omezeném čase. Tak to víceméně praktikujeme i my. Většinou si vezmeme tabuli, na kterou jeden člověk zapisuje úplně vše,co padne, nastavíme si čas většinou okolo 10-15 minut a v té době každý chrlí své nápady. Po dobu brainstormingu se snažíme nekritizovat, i když zde nám to občas ujede. Někteří členové velice používají také myšlenkové mapy, tuto metodu jsem zatím neozkoušela ale určitě se na to chystám, protože si jí všichni chválí a dělají v myšlenkových mapách prakticky všechno. Do budoucna bych ráda v týmu vyzkoušela i jiné metody brainstormingu jako například painstorming, která mi přijde ideální na tvoření nových nápadů pro projekty, při této metodě hledáme trápení a problémy v našem okolí.
Další kapitola se zaměřuje na to, jak ověřit, zda-li je nápad realizovatelný. Rozebírá zde druhy podnikatelských příležitostí, které mají dva faktory, ty které můžeme a ty které nemůžeme ovlivnit (individuální a prostředí).
Dále je nutné ověřit zájem zákazníků a právě tomu se kniha věnuje v další kapitole. Jsou zde zmíněny dvě metody – tou první je design thinking, kde se jedná o podrobný průzkum a identifikaci uživatelských potřeb při návrhu výrobku a služeb. Postupem design thinking je porozumění, pozorování, úhel pohledu, generování nápadů, prototypování a testování. O této metodě, slyším poprvé a kniha mě navnadila na to se jí ještě více věnovat. Další metodou je Leanstartup, kdy jejím klíčovým principem je „vytvoř, změř a pouč se.“
Tyto metody ověření zájmu zákazníka, mi přijdou velice kreativní, vzhledem k tomu, že jsme v předešlých projektech využívali pouze dotazování se v rámci FFF, nebo prostě rozesílali nudné dotazníky. Určitě bych minimálně jednu z nich ráda do budoucna použila.
Dalším krokem je už tvoření samotného byznys modelu, zde narazíme na model Canvas, tuto metodu jsem si osvojila už v knize „podnikání z lavice“ a minimálně ve dvou projektech jsme ji už využili. Nakonec jsme skrze něj představovali na schválení družstvu i náš projekt kombucha.
Další kapitola se věnuje už samotnému podnikatelskému plánu, kdy bychom se měli držet základních bodů, těmi jsou:
- Shrnutí
- Charakteristika produktu a vlastníka
- Analýza trhu a zákazníků
- Analýza konkurence
- Analýza dodavatelů
- Personální zapezbečení
- Marketing
- Finanční plán
- Analýza rizik
- Vyhodnocení projektu
- Přílohy
Podnikatelské plány jsme opět tvořili v rámci projektů, při představování projektů celému družstvu, které (nejen) podle nich posuzovalo, zda náš projekt schválí či ne.
ZÁVĚR
Kniha se mi líbila a nezklamala mé očekávání po kladných doporučeních. Osobně mi přišlo, že se jednalo o trošku podrobnější verzi knihy podnikání z lavice, kterou jsem četla v prvním semestru. Některé metody a praktiky jsme s týmem i v projektech už využili a na některé bych se ráda zameřila, jak už jsem zmiňovala například design thinking.