Proč jsem si knihu vybral?
Knížku jsem si vybral, protože jsme ji měli v požadavcích na PHMP. Nejdříve se mi do ní nechtělo, protože jsem už na začátku studia četl Podnikání z lavice a bál jsem se, že knížka bude dost podobná. V určitých ohledech se tato moje obava naplnila, ale přesto knihu hodnotím kladně a bylo minimálně fajn si to zopakovat. V knize najdeme mnoho užitečných rad a tipů, které mohou být inspirací pro všechny, kteří uvažují o založení vlastní firmy. Autorčin přístup k tématu je velmi praktický a vychází z vlastních zkušeností.
Jak tedy podnikatelský plán sestavit?
1. Definujte podnikatelskou myšlenku a cíle:
Autorka doporučuje, abychom si pečlivě promysleli svou podnikatelskou myšlenku a definovali své cíle. Měli bychom si položit otázky, jako je "Co je mým podnikatelským cílem?", "Co chci nabízet?" a "Kdo je mým cílovým zákazníkem?”.
2. Analyzujte trh a konkurenci:
Velmi důležité je si uvědomit, jaké jsou příležitosti a hrozby na trhu a jaká je konkurence. Měli bychom provést analýzu trhu, zjistit, zda je trh dostatečně velký a zda má náš produkt či služba potenciál uspět.
3. Vytvořte marketingový plán:
Měli bychom vytvořit marketingový plán, který bude obsahovat informace o cílové skupině, o tom, jak ji oslovíme, jak budeme propagovat svůj produkt nebo službu, a jak budeme měřit úspěšnost našich marketingových kampaní.
4. Vytvořte finanční plán:
Další klíčová věc je, abychom si uvědomili náklady na výrobu nebo provoz služby, investice do marketingu a propagace, mzdy pro zaměstnance a další výdaje. Vytvoření finančního plánu nám pomůže získat přehled o výši nákladů a příjmů a jaký bude zisk.
5. Zhodnoťte rizika a připravte si záložní plán:
Musíme si také uvědomit rizika, které náš projekt přináší. Musíme se zamyslet nad potencionálními problémy, které mohou nastat a vymyslet krizové scénáře, jak co nejrychleji reagovat a koupit nám nějaký čas na komplexnější řešení problému. Také je dobré mít nějakou finanční rezervu, což ale v našem případě určitě nehrozí:-)
6. Stanovte si časový plán:
Důraz je kladen také na to, abychom si udělali jasný časový plán, který bude obsahovat dílčí cíle a kroky, které musíme k dosažení těchto cílů splnit.
7. Zhodnoťte své schopnosti a znalosti:
Je důležité, abychom si také uvědomili, jaké máte schopnosti a znalosti a zda jsou dostačující pro vedení podniku. Pokud máme mezery v určitých oblastech, měli bychom si najmout odborníky, kteří vám pomohou a doplní vaše znalosti.
Co si z knihy odnáším já?
Je jednou z nejdůležitějších analýz při tvorbě podnikatelského plánu. Její použití nám pomůže zjistit naše silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, kterým bude náš projekt čelit. Stejně tak lépe porozumíme našemu nápadu a připravíme se na různé překážky.
2. Přemýšlení o zákaznících
V knize je kladen velký důraz na to, abychom přemýšleli kdo je doopravdy náš zákazník, jaké má potřeby a jakým způsobem je můžeme uspokojit. Je klíčové tyto informace znát, abychom mohli náš produkt upravovat a tím zvýšili jeho úspěch.
Mé akční kroky jsou tedy použití SWOT analýzy v praxi a kladení důrazu na to, jestli opravdu znám svého zákazníka. Chtěl bych si najít metody, které mi zákazníka pomohou určit co nejkonkrétněji a pravidelně to revidovat.