Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 21.11.2020

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Od nápadu k podnikatelskému plánu

Popis knihy

Knihu napsala Ivana Svobodová společně s Michalem Anderou, oba působí na Katedře podnikání Vysoké školy ekonomické v Praze. Kniha se vyjadřuje spíše jako učebnice se spoustou informací doloženými reálnými případy (většinou uváděny podle kavárny na VŠE). Kniha cílí na to ukázat a naučit čtenáře, jak krok za krokem postupovat při tvorbě podnikatelského plánu, na co nezapomenout a jakým chybám se vyhnout.


Popis obsahu knihy

Kniha začíná myšlenkou, zdali chceme podnikat sám nebo v týmu a jaké to má výhody.

Poté co si na tuto otázku odpovíme obohacuje nás kniha o to, jak vytvořit nápad k podnikání, pokud žádný ještě nemáme. Je zde uvedeno mnoho způsobů, jak takové nápady vymyslet a jak z nich později vybrat jeden (konvergentní a divergentní fáze, painstorming, hlasování nálepkou a jiné).

Dále nám kniha uvádí možnosti, jak si efektivně ověřit realizovatelnost našeho nového nápadu a jak si ověřit zájem zákazníků o něj.

Největší kapitolou je samotná kapitola Podnikatelský plán, kde se dozvíme, co vše je třeba uvést a jak to uvést (opět obohacené spousty příkladů a případovými studiemi).

Následuje uvedení témata crowdfunding a jak ho efektivně využít pro náš prospěch (kampaň).

Od druhé poloviny až do konce knihy jsou podrobně vypsány tři příklady podnikatelských plánů. U každého je vypsán úvod, na co se zaměřuje (služba, appka, výroba) a kde jsou v daném plánu chyby, kterých si můžeme všimnout. Tyto plány utvořili studenti VŠE, na již existující (či v beta verzi) podniky.


Proč jsem si knihu vybral

Knihu jsem si vybral, protože se mi zdála jako dobrý úvod v tom, jak založit nový projekt nebo přijít s novým nápadem na něj. Chtěl jsem znát přesné informace na co vše se mám na začátku soustředit a jak mám docílit efektivních výsledků. Chtěl jsem obohatit svoji iniciativu v zakládání nových projektů.

(Kniha mi byla doporučená koučem)


Co jsem si z knihy odnesl


Efektivní způsoby, jak přijít na nový nápad k podnikání.

Skvělý takový způsob na vymyšlení nového nápadu (a který mě zaujal nejvíce) je Painstorming, kdy pozorujeme své okolí a hledáme, kde je něco, co lidem kolem chybí / co se dá zlepšit. Pokud známe i obor, můžeme se soustředit na takové otázky přímo v oboru.

Viz Kapitola Hledáme nápady, str. 30: ,,…většinu lidí nebaví sekat trávník – navrhneme robotickou sekačku, která se o zahradu stará sama. Dneska je to běžně známý produkt nabízený většinou výrobců zahradní techniky. Ale v roce 1969, kdy se představil MowBot – první robotická sekačka –, to byla revoluční novinka. Je pravděpodobné že jejímu vynálezu předcházelo podobné uvažování.“


Myslet u tvorby produktu na to co chce zákazník, ne to, co chci já.

Viz Kapitola Zjišťujeme realizovatelnost nápadu, str. 43: -> Zde je popisováno že někteří podnikatelé se zaměří příliš na svojí vizi produktu a nehodlají ho uzpůsobit jinak než dle jejich myšlenky. Může tím vzniknout produkt, kterému zákazníci nebudou vůbec rozumět, tudíž o něj nebudou mít zájem. (,,Je správné snažit se od začátku vytvořit skvělý produkt, ale skvělý především pro budoucí zákazníky.“)


Je třeba zúžit naší cílovou zákaznickou skupinu.

Viz Kapitola Ověřujeme zájem zákazníků, str. 55: -> Zde je uveden příklad kdy třeba takové roznášení letáku po celém městě bude velice nákladné, ale pokud například chceme nabízet nové drahé luxusní auto, je nejúčinnější roznášet letáky v bohaté čtvrti, protože zde je největší pravděpodobnost, že si někdo naše auto koupí, proto si musíme zákaznické skupiny definovat úžeji (soustředit se na to kdo si auto skutečně koupí, a ne kdo by si ho mohl koupit).

(,,I uklízečka si může koupit Porsche, ale jaká je pravděpodobnost, že to udělá?“)


Ujistit se, zdali můj tým sdílí stejnou myšlenku podnikání.

Můžu totiž za nějakou dobu spolupráce zjistit, že moji společníci mají jinou myšlenku, nebo že se pro tento nápad nehodí.

Viz případová studie str. 72 -> V této studii je napsán příklad kdy spolu dva přátelé začnou pracovat na nápadu, ale po pár měsících jeden zjišťuje, že jeho kamarád má jiné představy a že ho vlastně neznal. Nakonec celý nápad rozpustí a nespolupracují spolu a akorát ztratili několik měsíců diskuzemi.


Skvělý zdroj pro nápovědu v budoucnu.

Tuto knihu můžu použít, až budu mít před sebou papír a budu mít sestavit vlastní podnikatelský plán. Budu si moc zkontrolovat, zdali jsem zaznamenal vše a jestli jsem to zpracoval správně.


Závěr

Knihu jsem si vybral abych se dozvěděl co nejvíce informací ohledně této tématiky což mohu říct, že jsem se dozvěděl. Ovšem kniha díky své učebnicové formě, působila chvílemi dosti únavně (měl jsem chvílemi pocit, že se znovu šprtám na maturitu). Jsem ovšem i přesto rád, že jsem si jí přečetl a určitě se k ní v budoucnu někdy vrátím až si nebudu vědět rady s vytvářením vlastního plánu, nebo až si jen budu chtít zkontrolovat postup.




Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Jana Švecová - 23.01.2021 - 11:28


Esej je psaná jakoby do budoucna. Vždyť už teď máte projekty :-)... Nikdy není pozdě začít dělat věci lépe, zkoušet nové věci a vychytávat mouchy! Zkus aplikovat teorii do praxe co nejvíc a ověřovat, co to v ní udělá. Pokud jsi něco z knihy použil, jak to fungovalo? Co se změnilo? Nečteme jen tak, ale ve spojení s tím, jaká je naše aktuální situace. Může Ti v tom pomoci premotorola, nebo otázkování se. Vždy je potřeba mít jasné "proč" knihu čtu.

Niky Mrákotová - 29.12.2020 - 12:32


Skvělá esej. Moc se mi libí tvůj důraz na přehlednost - jak jsi efektivně rozčlenil nabyté poznatky z knihy. A musím s tebou souhlasit. Jsem ráda, že jsme si oba z knihy odnesli něco jiného, abychom náš projekt jaksepatří vymakali.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: