Když nám do knihovny přišly nové knížky, které jsme společně s projektem “Knihovna” vybírali a objednávali tak jsem pomáhal Aničce v jejich třídění a rozbalování. Oko mi přejelo nad touto knihou a naprosto mě odrovnala obálka. Není jen tak tradiční jako u ostatních knih, které se zabývají bussinesem nebo podobnou tématikou. Na té obálce je totiž fotka moře s krásnými vlnami na kterých jsou surfaři. Zadíval jsem se více o čem kniha je a byla o Patagonii (jaká to náhoda když je to moje vysněná destinace kam bych se chtěl podívat). Není to však o geografii či místopisu patagonie. Je to o té značce, která vyrábí udržitelné a ekologické a mnoho dalších přízvisek oblečení.
Historie firmy Patagonia
Yvon Chouinard byl dítětem přistěhovalecké rodiny do ameriky. V mládí se rád toulal v přírodě, dělal sokolnictví, muškaření, lezl po stromech či skalách. Byl to takovej skautík, kterej si dělal všechno možné. V době když mu bylo okolo 15 let začal také lézt po skalách (bigwallu) v národních parcích západu USA (Yosemity, Zyon) věděl však, že je lezení nebezpečná záležitost a že nemůže lézt jen tak bez provazu a ničeho. Začal teda vymýšlet jak na to. Poněvadž byl povoláním kovář tak si začal kout své skoby, karabiny a kotvičky. Zde už přicházíme k tomu, jak autro a majitel v jedé osobě přemýšlejí o produktech. Protože věděl, že se jedná o jeho zdraví a vyráběl si to sám, tak chtěl ty nejlepší a nejkvalitnější produkty. Nechtěl se totiž někde zabít. Potrpěl si kvůli sobě na kvalitě. Lezla pak po bigwallech se svým vybavením. Tím že byl relativní tváří komunity lezců v západní americe tak se lidé začali o jeho vybavení zajímat. Jiné firmy moc neexistoval, které by něco takového tvořili. Začal tak vyrábět ve větším a tím začlo jeho prvotní podnikání. Začal tedy prodávat ze svého auta pokaždé když jel do hor a pronajal si malou dílnu s výhní aby mohl pracovat. Další zajímavá poznámka jak o prodeji smýšlel. Protože on sám a jeho zaměstnanci z díly (převážně kamarádi z komunity lezců) byli svými největšími zákazníky chtěli udržet kvalitu i dlouhotrvající potenciál produktů. Jak šel čas, tak se stále vyrábělo až do té chvíle co spatřil po několika letech co jeho vybavení působí na přírodu. Lezení se zpopularizovalo na bigwally začalo jezdit čím dál tím víc lidí a čím dál tím víc lidí lezlo “americkým čistým” způsobem. Tento způsob spočíval v tom, že se skoba zabuší do stěny a následně se spustíme na stěně trochu zpět a vytáhneme tu co již nepoužíváme. Ve stěnách tedy zůstaly díry, které nebyly úplně košér a udržitelnost tohoto lezení byla nulová. Také se začaly prostory pod stěnami “zasviňovat, protože byli lidi prasata”. Ne jen že lezl v americe ale lezl také v Kanadě, Evropě či jižní americe. Jeho myšlenka byla ta, že chce žít tak trochu jako beatník. Něco vydělat, něco udělat a to co mám to procestuju nebo s tím něco udělám. Cestoval tedy vždy když mohl. Vybavení pro lezce opustil a lehce pozastavil. Zjistil totiž, že už to nechce dělat. Ve skotsku objevil jednu starou tkalcovnu, která vyráběla extrémně odolné a pevné oblečení. Pořídil si ho a byl s ním naprosto spokojen, protože naplňovalo jeho potřeby při horolezení. Tak vznikl nápad toho, že začne dělat oblečení. Př bouření mozků přišli na název Patagonia (zní to stejně magicky či misticky jako například Pančír či Shan grí la). Začali pak tedy tvořit oblečení pro lezce a outdoor lidi. Vybudovali velikánskou fabriku v Kalifornii a pokračují v jejich podnikání.
Pozn.
Klasická chyba rostoucí a nové firmy - nedostatečný trénink pro manažery a leadery, velká diverzita v “divizích”
Dělal zákaznické schůzky protože se chtěl dozvědět jak se dělá business, četl business knížky
takovej FaB v patagonii se svými manažery
Mise: Vytvořit nejlepší produkt, který nezpůsobí žádnou další škodu a využívat podnikání k tomu, abychom inspirovali a implementovali řešení k environmentální krizi.
Filozofie produktového designu
První předpoklad industriálního designu je aby funkce předmětu podporovala jeho design a materiál výroby.
Když si něco kupujeme vždy se ptejme: “Potřebuji tento produkt?”
Tvoří obsah o tom, jak si jejich oblečení zašít či opravit. Nechtějí aby jsme si kupovali nové.
Lidé jsou unaveni z toho kolik rozhodnutí musí dělat. Proto mají produkty rozřazené do maximálně 3 kategorií a 5 barev.
Garance vrácení peněz, opravy či výměny v situaci, kdy není zákazník spokojen s “výkonem” daného produktu.
Cestou, která vede k tomu, že při výrobě nejméně uškodíme je ta, že známe veškeré procesy od začátku až do konce.
Spolupracovali s Ben and Jerrys
Filozofie produkce
Jednejte rychle. Když budete něco moc promýšlet a navrhovat, tak vás konkurence předběhne. (prostor pro to experimentovat a dělat chyby)
designér by vždy měl silně spolupracovat s producentem (služby, produktu, aplikace etc.)
Používají inovační techniky k skladování a doručování produktů. (MRP, just in time, kanban)
Filozofie distribuce
Let my people go surfing - pravidlo japonských retailerů, když chtějí nebo jsou dobré vlny prostě jdou
Udržuji stále kamenné obchody, protože je to místo, kde se mohou lidé setkat. Mají příležitost si s prodejci popovídat, prodejci jsou také nadšenci do lezení či adrenalinovýc sportů, můžou je mentorovat. Kdyby se přesunuli jen do e - commerce tak o toto přijdou.
Filozofie marketingu
Branding - mluví o tom kdo jsou, nemají potřebu tvořit někoho fiktivního. Je mnohem složitější si něco vymýšlet než popisovat realitu
Sledující televize musí reklamu vidět 7x až 8x než ji řádně zaregistruje
Katalogový prodej - jejich zákazníci jsou čtenáři, takže katalog tvořili k tomu, aby předávali příběhy
Definice dobrodružství - cesta, ze které se nemusíme vrátit živi nebo alespoň ne jako stejní jako předtím
používání fotek, kde jsou reální lidé, kteří reálně něco dělají
Jednejte rázně a okamžitě (aktuální dění má větší dopad než dlouhodobý dopad)
Branding - říkání lidem kdo jsme; Reklama je prodej našeho produktu
Raději by dosáhli kredibility než nákupu. Nejlepším zdrojem je pro ně WOM (připomíná bowtie pattern z marketingu 4.0)
Čím větší individualista vám propaguje brand tím větší úspěšnost
Filozofie financí
Odvádí 1% z ročních příjmů na environmentální podporu.
Privátně vlastněná firma rozšiřují a peníze si neberou
Filozofie HR
Extrémní volnost
velká diverzita
nemohou zůstat Outdoorovou společností, když jejich zaměstnanci nebudou chodit ven a testovat jejich produkty
bonusy - školka v podniku, rodiče mají volnost a možnost se kdykoliv jít podívat na jejich děti; volnost toho z práce “odejít” když je nějaká sezona (vlny, prašan, dobrá voda, etc.)
Filozofie managementu
Nejlepší demokracie nastává tehdy, kdy dochází ke koncensu
manažeři řeší vše “v poli” práce né od stolu
Při recesi nikdy nesahají na rozpočty věcí, které jim přináší příjem ani na rozpočty zabývající se enviromentalismem. Sahají po zážitcích, cestování. Zastaví přijímání nových zaměstatnců
Když není žádná krize, která se řeší tak si ji moudrý leader vymyslí. Změny dosáhneme tak, že se postavíme před nějakou výzvu.
Podporovat manažery v tom, že jen díky výzvě mohou něčeho dosáhnout (osobně i podnikatelsky)
Filozofie environmentalismu
lék na depresi najdeme v akci či “dělání”
DamNation - film, který produkovali a platili, o tom, jak přehrady ničí životy rybám, obrovský impact na americkou vládu i například finskou.
Můžeme vytvořit firmu, která dělá hodně dobra a málo škody?
I přes to, že jsem do eseje o knize Inside the scoop psal, že mě knihy o podnikání moc nezaujali, tak tahle je odlišná. Četla se mi hezky, kniha je provázána nádhernými fotkami přírody a adrenalinových sportů. Pokud by se někdo zajímal o téma environmentálně neutrálních či pozitivních firem přijde mi tato kniha jako jeden z prvních kroků k přečtení při jejich tvorbě.
ATP souhrn
Zákaznické schůzky
čtení
poznámky z filozofie managemetnu
filozofie marketingu - převést do TBARF
vymýšlení produktu - keep it simple stupid