Nastavení mysli


2 body

Hodnocení: 70 %

Přidáno: 01.09.2021

Nastavení mysli   Carol Dwecková

Proč jsem si knihu vybral?

Nemohu se zbavit svého fixního myšlení ve vztahu k výsledkům ve škole. Stresuje mě představa neúspěšných zkoušek nebo státnic.

Myšlenky a informace

Fixní

Kdy si připadáte chytří? Když jste bezchybní nebo když se něco učíte? Já se tak cítím když jsem bezchybný. Toto fixní myšlení ve mě vybudovala škola a její rozsudky v podobě čísel, které mi říkali jaký jsem. Když jsem ve škole chyboval, znamenalo to, že nejsem chytrý. Z matematiky jsem měl obvykle 4,4,5,3,3 a občas díky vzorečku na kalkulačce 2-. Této zpětné vazby se mi dostávalo už od malinka a já si vsugeroval, že mi nejde a nikdy nepůjde matematika. Naštěstí jsem to nebral moc osobně, vždy jsem bral školu s nadsázkou, ale přesto jsem si to o sobě až donedávna myslel. Autoritativní systém mě vychoval tak, že jsem nikdy na základní nebo střední škole ani trochu neuvažoval o tom, že by mi mohla jít, jen je třeba chyba v systému nebo vyučujícím, který ve mně nedokázal vzbudit zájem nebo nedokázal ukázat matematiku na praktickém příkladu. Co se týká mého vztahu s matematikou mám fixní myšlení a nevím, jak tak staré prekoncepty změnit. To samé je s podáváním výkonů u zkoušek a všech událostí, kde budu ohodnocený. Je to strach o ego. Fixní myšlení se vyznačuje sebepozorováním. Lidi v mém okolí si mě zaškatulkují a je konec.

Já jsem se takto zaškatulkoval, jsem introvert, takže nikdy nemohu vést tým nebo mluvit před lidmi. To ale přece mohu, možná v tom budu i dobrý. Jen mi to bude brát více energie než extrovertovi. Nebo moje alergie na ovoce. V dětském věku jsem byl na testech alergií a vyšly mi peckoviny, banán a další ovoce. Bylo to na základě toho, že jsem opravdu špatně snášel tyto potraviny a šel si pro ověření k doktorovi (respektive o tom rozhodla moje mamka). Od té doby jsem se toho nedotkl, protože mi to přece řekl doktor. Včera jsem na procházce v okolí utrhnl jablko a cítil jsem se skvěle. Nic mi nebylo, extrémně mi chutnalo. Extrémní sladko-kyselá šťavnatá exploze chutí. Cítil jsem ohromnou radost. Nejspíš se mi změnil mikrobiom nebo to bylo tím, že jablko bylo ultra bio. Trochu rozčílený jsem si kladl otázku.. Jak dlouho už můžu tyto potraviny? Proč jsem to nezkusil už dříve?

Tyto autority (nebo i my, vlastním uvažováním po neúspěchu/nátlaku) vlastně rozhodnou o našem životě a naší budoucnosti.

,,Když mě baví architektura, chtěl bych jí dál studovat, paní učitelko."

,,Ale vždyť ti vůbec nejde matematika, nemáš na to .................. ."

,,Máte pravdu, tak já půjdu na učitele dějepisu.. "

Po této impulzivní a emocionální "psychoanalýze" osobnosti bude dotyčný žít život někoho jiného, nenaplní svoje nejhlubší touhy a talenty. S velkou pravděpodobností bude jako učitel/ka nespokojený, často nemocný, zlomený a bude svoji zlobu léčit na svých žácích. Vytváří se tak nekonečná spirála. Za paní učitelku si dosaďte kohokoli, doktor, máma, táta, babička, učitel..

Můj vymyšlený dialog jsem zavedl do extrému, přesto si myslím, že se v různých formách spoustu lidem stal. Chtěl jsem tím podotknout, že když nás nějaká "autorita" zaškatulkuje, nikdy se tomu nesmíme oddat. Nikdy! Každý musí převzít za svůj život vlastní absolutní odpovědnost. Neustále iterovat a analyzovat svůj život.

Růstové

Myšlenka růstového myšlení spočívá ve vlastnosti lidského organismu adaptovat se za účelem přežití. Svaly se zvětšují, tělo regeneruje, neuronové sítě se posilují nebo se vytvářejí úplně nové. Fyzické a psychické vlastnosti lze rozvíjet díky úsilí. Díky pravdivým informacím a správným nastavením mysli můžeme zregenerovat z traumat, úzkostí, špatných stravovacích návyků, kouření, naučit se matematiku nebo uběhnout maraton. Kolikrát jste už slyšeli příběhy od silných osobností, které začali chodit například po autonehodě přestože jim doktoři nedávali žádnou šanci? Chci tím říct, že naše tělo to dokáže, záleží ale, jaké nastavení mysli máme.

Anna Hogenová říká: ,,Síla se ukazuje pouze pokud se překonává". A o tom je růstové myšlení, překonávat se. Domnívám se, že je rozhodující do jak hodnotné činnosti sílu vkládám, a hlavně s jakou motivací. Například překonávat se na sociálních sítích nebo překonávat sám sebe ve sportovních výkonech. Zamyšlení nad touto myšlenkou nás může vyvarovat nekonečné spirály nasycení ega.

Díky fixnímu myšlení si myslíme, že talent je všechno. Talent není všechno, mnohem důležitější je houževnatost, disciplína, vytrvalost, pravidelnost. Pro rozšíření myšlenky doporučuji knihu The Dip od Setha Godina, kde popisuje jak se nám zvyšuje expertiza díky houževnatosti i přes nedostatečný talent.

Při růstovém myšlení berete výzvy pozitivně. Programujete se. Říkáte si, to je těžké baví mě to! Myslím, že se mi růstové myšlení daří v tvoření a plnění mého Learning contractu, kdy se dokážu analyzovat, odhodit ego a nastavit ho v souladu s mými hodnotami a vizí.

Jak mě kniha změnila? (můj život / chování / přemýšlení)

Jeden příběh v knize pro mě byl zlomový. Autorka popisuje skupinu děti s růstovým myšlením, které postavila proti náročné hádance, říkali si, to je těžké, baví mě to! Když zápolily s těžkým úkolem, ani je nenapadlo, že se jim nedaří, mysleli si, že se něco učí. To jsem si vizualizoval právě při zkouškách, obhajobě nebo státnicím. Z toho vznikly linie popisované níže.

Co bych se mohl naučit z neúspěšných státnic? Je to příležitost k učení? Stal bych se díky tomu chytřejším? Kniha mi pomohla si uvědomit, jakoby výsledky ve škole byly pouze vedlejší linií mého života a učení.

Kdo by si měl knihu přečíst?

Pokud se identifikujete s mým problémem, věřím, že vás kniha inspiruje k řešení. Změnu musíte udělat sami.

Pocity z knihy

O hodnotě knihy by se dalo polemizovat, rozhodně ji nedoporučuji číst nebo kupovat, ale poslouchat jako audioknihu. Nejhodnotnějších mi přišla první kapitola, zbytek dokola omílal tu samou myšlenku skrz X příběhů. Nevím jestli to je mou vytrvalostí při čtení knih, ale u amerických autorů se mi tento problém stal už poněkolikáté. Nicméně jsem si z ní odnesl hlavní myšlenku, která je popsaná výše.

Zajímavé citáty z knihy


Poznámky a slovníček




Hodnocení: 70 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 08.10.2021 - 10:58


Je krásně vidět, jak na sobě pracuješ :-). Těší mě to a mám z toho radost. Fixní myšlení nás limituje v kvalitě života.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: