Marketing 4.0


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 20.09.2022

Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital   Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setyawan

Pokračuji ve své krasojízdě marketingem Philipa Kotlera. V tomto díle z roku 2017, tedy pár let před pandemií. Marketing 4.0 popisuje, jak se marketing vyvíjí z tradičního k digitálnímu. Velký důraz je kladen na lidskou stránku marketingu, přechod lidí na internet a jaká je cesta zákazníka ke značce skrz všechny dostupné kanály. 

(V angličtině už nepíšu, trvalo mi to moc dlouho a méně lidí si moji esej pak přečetlo.)


Poznámky z knížky 

Nastala doba hybridního marketingu, což znamená, že velká část komunikačních kanálů se přestěhovala do digitální světa. Propojení reality a internetu je momentálně největším úkolem značek. Cesta zákazníka k nákupu se změnila - může jít z kamenného obchodu k nákupu na e-shopu, či z reklamy na sociálních sítí ke koupi v realitě. 

Zároveň se zachovávají myšlenky Marketingu 3.0, kde lidem záleží na hodnotách a příběhu firmy. Na to se nesmí zapomínat. Přidává se k tomu ovšem důležitý aspekt, že lidé víc a víc spoléhají na doporučení známých a kamarádů v propojené komunitě zastávající podobné hodnoty. Propojenost zákazníků je vyšší a vyšší.  

Jelikož jsme se přestěhovali do digitálu, tak se najednou objevují úplně nové formáty reklamy jako krátká videa, grafiky na sítích a personalizovaný obsah. 

Další pointery: 

3 druhy zákazníků


  • Promoters - jde o zákazníky, kteří vaší značku doporučují ostatním
  • Passives - jsou neutrální a o značce nešíří názory
  • Detractors - ti co o značce mluví negativně

3 skupiny, které nakupují


  • Mladí - jsou to “trend setters”, rádi zkouší nové věci, rychle se adaptují
  • Ženy - ve většině domácností spravují nákupní seznam a finance
  • Netizens - “citizens of internet”- lidé, kteří tvoří obsah na internetu a jsou na něm aktivní, neexistují u nich geografické hranice, 

Tyto tři skupiny jsou klíčem k marketingu v digitálním světě. 

4C - connected marketing mix

Všichni známe klasický marketingový mix 4P (product, price, place, promotion). Kotler ale tvrdí, že by se tento model měl zmodernizovat a v dne


  • Cocreation - zapojení zákazníků už při vývoji produktu / služby, tvoření nápadů. Díky tomu se mohou se značkou a produktem mnohem snadněji sžít a sdílet hodnoty. 
  • Currency - velmi podobné price - určujeme cenu ale i měnu
  • Community activation - komunita okolo vaší značky je důležitý faktor a když se vám ji podaří zaktivovat tak máte vyhráno
  • Conversation - důležitá je komunikace se zákazníkem, ale mnohem důležitější jsou konverzace mezi zákazníky. “Mikroinfluencig” je extrémně silný, lidé věří těm ve svém okolí. 

Jaká je cesta zákazníka k vašemu brandu? Jak ho zaujmout? Dlouho již existuje AIDA. 


AIDA (attention, interest, desire, action)

Ta ovšem je už zastaralá, jelikož zákazník se od jejího vzniku vyvinul a i kanály k jeho dosažení se změnili. Kniha proto přichází s novodobou cestou: 5A


5A


  • Aware -> Appeal > Ask -> Act -> Advocate

Zákazník o vaší značce ví, pak by ho měl brand zaujmout, začít se zajímat a ptát na otázky, zjišťovat si více o produktu / značce. To by ho mělo přesvědčit k akci -> koupit si váš produkt/službu a naposled by bylo ideální aby měl pozitivní přístup k vaší značce a stal se jejím promotérem. 


  • Archetypy zákaznické cesty

Jde o vzory, kolik zákazníků se dostane do jaké úrovně 5A. Existují různé grafy, kde je zobrazeno, jak se postup lidí zobrazuje. Naprosto ideálním archetypy je “motýl”, kdy všichni zákazníci, kteří o značce ví ji doporučují ostatním. Nemusí si ovšem všichni váš produkt koupit nebo se o něj více zajímat. 

Výhodou těchto grafů je, že se z nich dá jednoduše vyčíst, na čem by měla značka zapracovat ve své komunikaci. 

O-zone (O3)

O3 popisuje oblasti, ze kterých je zákazník ovlivněn k vytvoření jejich názoru na značku / produkt. 


  • Own, Other, Outer
  • Propojeno s 5A

V knize jsou popsány i metriky, kterými měřit úspěšnost značky přenést zákazníka k veřejné podpoře či nákupu. 


BAR - brand advocacy ratio


  • Advocate / aware

PAR - purchase action ratio


  • Jak dobře se firmě daří převést lidi, kteří mají o značce povědomí v kupující zákazníky
  • Market share / brand awareness -> 100 lidí o značce ví, 10 z nich si koupilo -> PAR=0,1

6 vlastností brandu v human-centric marketingu


  • Physicality
  • Intellectuality
  • Sociability
  • Emotionality
  • Personability
  • Morality
  • V těchto okruzích mít “jasno” - jako když jste člověk

WOW efekt

Jak si získat stálého zákazníka, který si z nás vytvoří love-brand? Oslnit ho. Wow efekt, jak ho chápu já, znamená výrazně předčit zákazníkova očekávání a tím ho “překvapit”. 

Wow je osobní pro jednotlivého zákazníka. Wow je nakažlivé, jeden oslněný zákazník bude rozšiřovat doporučení mnoha dalším. 

ATP

Ve svých projektech se snažím zásady a myšlenky z Marketingu 4.0 dodržovat, protože ho považuji za pro nás nejvyužitelnější z knih pana Kotlera. (Zatím). Ve Fluegu se snažíme propagovat na sociálních sítích, kde ukazujeme lidi, kteří za práci jsou. Zároveň se snažíme zapojit i naší komunitu sledujících do otázek a anket. Podobné to je i v projektu Košilárium, kde se k prezentaci na sítích přidává i silné zastání environmentalismu a příběh jednotlivých košil. 

V budoucnu bych se chtěl zaměřit na prostudování 5A a využít jejich měřitelnost ku svému prospěchu. 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

07.10.2022

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

04.10.2022

Kategorie: Duchovní růst

Body: 1

03.10.2022

Kategorie: Učení

Body: 2

Sleduj nás na sociálních sítích: