Logo není značka


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.03.2021

Vstup do světa logotvorby   Tomáš Vachuda


Logo není značka!

Značka je pocit, je to slib dané firmy. Myšlenka, vznikající v hlavách zákazníků. Jsou to asociace, které se nám ke značce vybaví a emoce, které vůči ní cítíme! Značka se skládá z neuchopitelných věcí – firemní příběh, reputace, hodnoty, tón komunikace, kvalita a charakter služeb, FIREMNÍ IDENTITA -) v čele s logem. Logo je tedy částí značky! Ne však značkou samotnou. Prvotním úkolem loga bylo ukázat, komu věc patří a kdo ji vytvořil. Nyní to je tvář byznysů.

Př) apple

Jobs, minimalismus, zaoblené rohy, vysoké ceny, „think different“, inovace atd… = značka

Nakouslé jablko = to značku identifikuje. Značka je celá osobnost, logo je jen tváří.

 

„Vaše značka je to, co o vás říkají ostatní lidé, když zrovna nejste v místnosti.“- Jeff Bezos

 

Co je tedy logo?

Slouží jako popis, značí něčí vlastnictví nebo něco identifikuje, cílem je odlišení a vzbuzení emocí či asociací. Okamžitě rozpoznatelná a zapamatovatelná vizuální zkratka.

LOGO MÁ PÁR VTEŘIN NA ZAUJETÍ-) musí být jasné, stručné, poutavé, pomáhá vyniknout.

Tvář byznysu-) odráží hodnoty a charakter, reprezentuje

Logo musí mít nějaký smysl! Je to vizuální komunikace se zákazníkem. Nabírá na síle postupem času.

Co by mělo v logu být?

Ideál je najít ESENCI daného byznysu, METAFORU pro jeho aktivity a KVALITY do loga vizuálně vyjádřit.

LOGO VYJADŘUJE, KDO FIRMA JE NEŽ CO DĚLÁ. Musí být čitelná a rozpoznatelná. Nepopisuje byznys.

Proč je symbol silný?

Nezná bariéry, jsou čitelné všude, my žijeme ve vizuálním světě! No smoking není napsané, ale máme pro tento výraz značku a všichni ho chápeme! Čtení textů je pomalé a nepohodlné. Symbol předá zprávu mnohem rychleji. LOGO JE TEDY ZKRATKA.

POZOR! JAKMILE JE LOGO PŘÍLIŠ KONKRÉTNÍ, ČLOVĚK NAD NÍM NEPŘEMÝŠLÍ A NEZAPAMATUJE SI HO! Je skvělé, pokud vyvolá asociaci-) např. kruh-) vybaví si logo firmy.

Jaké jsou atributy dobrého loga?

Identifikuje, nepopisuje

Nadčasové

Univerzální

Originální

Čitelné a rozpoznatelné

Zapamatovatelné

Jednoduché

Jedinečné a není nudné

Má nápad, není povrchní-) má hloubku

Osobité, ztvárňuje esenci byznysu, odráží hodnoty, postoje, povahu, charakter, archetyp-) pravdivě vyjadřuje, kdo je klient

Relevantní k danému byznysu (masna bude mít logo masa)

Vypráví příběh a poselství byznysu

Předává zprávu cílové skupině a hraje na emoce

Srozumitelné a zajímavé

Zvýrazňuje pouze jednu věc, křičí-li v logu více prvků najednou-) je to matoucí

Odlišuje se, vyniká, poutá pozornost-) neodlišovat se ale až moc-) to by zákazník pak nemusel logo brát vážně

Není dvojsmyslné ani nedoslovné-) nechává prostor na otázky

Element překvapení

Je navrhováno pro zákazníka-) proto je důležité určit si cílovou skupinu, dítěti musím uzpůsobit logo

DOBRÉ LOGO MÁ JEDEN PRVEK, DÍKY KTERÉMU VYNIKÁ, NE VÍCE

Pozor na budoucí použití jako např. na razítka

Max 1-3 barvy

Pozor na barvy, musí být použitelné na webu a v tisku

Kontrastní-) neztrácí se, ale nepůsobí agresivně

Pozor-nezaložit trend na logu-) trendy loga se mění! Myslet tedy i do budoucna. Nyní je v módě minimalismus. Proto loga založená na minimalismu jsou tak oblíbená-jsou jasná, stručná a nezatěžují náročností

První dojem je extrémně důležitý! Kvalitní logo posiluje důvěryhodnost-) i budování značky, vyšší hodnota firmy.

Kvalitní logo=firma bere svůj byznys vážně. Logo za firmu mluví, když nemůže mluvit ona sama.

Kvalitní logo je investice, nekvalitní logo je výdaj.

Musím si odpovědět. „Proč logo potřebuji? Jaký má plnit účel?“

Nekvalitní logo může znatelně uškodit, kvalitní může jen zlepšit reputaci firmy, je to sázka na jistotu.

Proč se logo musí tvořit ve vektorech?

Aby bylo velikostně flexibilní, snadno zmenšitelné a zvětšitelné bez ztráty kvality

Kde se vektory tvoří?

Adobe illustrator (nejvhodnější), corel draw, affinity designer-) placené, zdarma je InkScape (není moc vhodný), PHOTOSHOP netvoří ve vektorech

Do jakého formátu logo exportovat?

PDF-nejoblíbenější vektorový formát-vektory jsou nezbytností při používání loga v tisku

PNG-použít tento formát, aby pak mohlo logo žít v digitálním světě-předání bitmap – bitmapová grafika=rastrová grafika- Nevýhodou bitmapové grafiky je nemožnost měnit velikost obrázku, aniž by tím došlo ke zhoršení jeho kvality. Při větších zvětšeních navíc začíná být patrná bitmapová mřížka (rastr). https://wikisofia.cz/wiki/Bitmapov%C3%A1_grafika

Typolog

Obrázek má sílu tisíce slov. Snadná uchopitelnost a vzbuzení emocí. Nepotřebují vysvětlení. Obvykle je zapotřebí doprovodný text k logu. Pokud bude značka dostatečně silná, text můžeme vymazat!

Abstraktní loga ale stejně vychází z něčeho smysluplného např. Nike-zjednodušené křídlo Bohyně Niké

Postavy: přátelská image, pozor, aby to nevypadalo nedospěle, mohou vytvořit silné spojení, EVOKUJÍ HUMOR A ODLEHČENÍ, nehodí se k vážným tématům

Textová loga

Prezentují se rovnou svým jménem, méně stárnou

-      Wordmark-slovní značky, originálnost (např. coca cola…)

-      Letterform-jedno písmeno nebo číslo, které je zajímavě zpracováno (honda, hyundai…)

-      Monogramy a iniciály-kombinace dvou či více znaků, důležitost (CNN, Under Armour), spíše se využívají monogramy než inicály (monogram=písmena do sebe navzájem zasazena)

-      Emblémy-nejdou rozpojit a odděllit

Jak je důležité písmo?

Font také komunikuje! Podle fontu se logo bude číst-) zajímavé

Fondy podléhají trendům! Font vybírej podle cílové skupiny! Měl by být vyvážený k logu -) kulaté logo-) zaoblené písmo, hranatý ostrý symbol-) hranatý ostrý font, tenké logo-) tenké písmo

Velká písmena-) budí respekt, jsou seriózní a křičí

Malé písmeno-) skromnější, osobnější, lidštější-) vybírej písmo podle toho, jak má logo znít-) čtu ho hrubě nebo jemně-písmo=osobnost s vlastním hlasem

Inspirace: slogan logo -) slogan může mít odlišný font než název firmy, dobré je odlišit slogan velikostí písma-) zmenšit ho, vytvořit kontrast mezi názvem a sloganem, název a slogan musí být samostatné jednotky

Font neztučňovat. Písmo by se nemělo nikdy deformovat. Font bych si měla ještě sama upravit, aby to nevypadalo tuctově

Kerning! Pozor, je důležité taky sledovat, jak daleko jsou písmena od sebe. (Přenastavit mezery mezi písmeny na optické! Ne na automatické.)

Google fonts důvěryhodná stránka pro hledaní fontů.

Proč si dát záležet na barvě loga?

Barvy-vybírají se podle cílovky-co chceme vyjádřit a jaké emoce to má vzbudit.

Modrá chladná, nehodí se k jídlu, ale červená nebo žlutá ano

Harmonie barev, psychologie barev, význam barev, barvy loga -) odlišné kultury mají odlišný význam barev.

 

Než začnu tvořit, musím poslat klientovi pár otázek, abych věděla, jaké logo tvořit a co by se k firmě hodilo. Ideální je si prozkoumat i konkurenci, do čeho se rozhodně nepouštět, protože chci mít logo originální. Nesmí chybět ani analýza a průzkum firmy a klíčových slov, které se k firmě hodí. Podle klíčových slov je pak skvělé logo tvořit-) mixovat klíčová slova dohromady, tvořit myšlenkové mapy, použít metodu před, během a po, rozebírat název a nechat se okolím inspirovat.

 

SLOVNÍK POJMŮ

RGB=sčítání složek a míchání brvy červené, zelené a modré -) pro web a digitální prostředí

CMYK= subatraktivní (=každou přidanou složkou se ubírá původní světlost) míchání barev-barvy pro tisk, jsou procesní, v každé tiskárně se barva namíchá jinak

PANTONE= přímé barvy, přesné, standardizované a konzistentní, je jich méně, zato jsou ale kvalitní

MOCK-UP= model hmotné věci, který se používá pro demonstraci, ukázku loga a hodnocení designu, je velmi užitečné mock-up využít, abych si dokázala představit, jak by logo vypadalo na reálné věci

PNG= nejlepší formát pro tvorbu loga, využívá bezeztrátovou kompresi, nabízí průhlednost, je kvalitnější a menší oproti JPG

 

Co mi kniha dala?

Změnila mi pohled na význam loga. Úplně. nyní si budu úplně jinak dávat záležet na tvorbě loga a s týme Trailess se nad naším aktuálním logem zamyslíme a případně ho předěláme. Dáme si záležet také na výběru barev a jak bude kombinace vnímána u okolí. Odlišně budeme přistupovat i k našim sociálním sítím, kterým dáme řád a sjednocenost. Knihu okamžitě využiju do praxe k mým aktuálním projektům.

K této knize se budu hodně vracet. Dozvěděla jsem se nepostradatelné informace a myslím si, že pokud bych tuto knížku četla mnohem dříve, ušetřila bych si čas při tvorbě loga. Určitě vyzkouším práci v Illustrátoru, přestože jsem v podobném programu nikdy nepracovala.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Adam Šulc - 12.04.2021 - 06:30


Esej se mi moc líbí, až budu jednou řešit problematiku loga, vím, kam se obrátit. Líbí se mi, že jsi na její konec zapracovala krátkou reflexi. Ocenil bych ale, kdyby jí byla věnovaná větší část eseje.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

19.04.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

19.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: