Kreativita a její rozvoj


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 17.03.2022

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák

Kreativita a její rozvoj

Autor: Petr Žák


Proč právě tato kniha?

Knihu jsem si vybral primárně kvůli tomu, že mi kreativita dost chybí. Krásně se to projevilo v momentě, kdy jsme měli vymýšlet logo pro Holy Smoke… Já jsem vůbec netušil, kde mám začít. Jsem spíš člověk, který někde něco okouká a snaží se to vylepšit, což mi dvakrát kreativní nepřijde.


Mé hlavní PROČ: Chci poznat nové techniky, jak mohu být více kreativní. 


Co mi kniha dala?

Slovo kreativita je v knize definované jako jakýsi styl myšlení nebo mentální proces, který napomáhá k řešení problému. Právě díky kreativitě jsme schopni generovat nové nápady, které následně rozvíjíme. Já osobně vnímám kreativitu jako schopnost dívat se na věci z různých úhlů. Myslím, že velmi kreativnímu jedinci můžeme dát do ruky jakoukoliv věc a on k ní bude schopný vymyslet bezpočet různých možností, jak s danou věcí pracovat. 

Petr Žák v knize identifikoval rysy kreativní osobnosti, mezi které patři:


-       Kreativní člověk se soustředí na více výkladů, a ne pouze na jeden.

-       Kreativní člověk potřebuje svobodu.

-       Kreativní člověk není omezen žádnými hranicemi.

-       Kreativní člověk je vytrvalec, který se jen tak nevzdá.

-       Kreativní člověk upřednostňuje neuspořádanost.

-       Kreativní člověk rád riskuje.


Poslední bod se mi velmi úzce pojí s tím, že předpoklad kreativního člověka je ODVAHA. Samozřejmě existuje ještě mnoho dalších rysů, které taková osobnost může mít, ale odvaha je to hlavní a nejvíce podstatné. 


Je třeba zmínit, že kreativita každého jedince závisí na mnoha různých faktorech. Mezi takovéto faktory řadíme např. výchovu, individuální dispozice, prostředí a mnoho dalších, které ovlivňují mentální modely a charakter člověka. 

Základními atributy, které musí kreativita splňovat jsou:


1)    originalita, 

2)    správnost, 

3)    aplikovatelnost,

4)    hodnota.


Bez těchto základních bodů se nebude jednat o kreativitu – bude to blamáž. Protože tyto čtyři základní pilíře spolu fungují pouze za předpokladu, že jsou vzájemné harmonii. 


Tvořivost a co ji brání:

Tato část knihy byla přesně důvodem, proč jsem si knihu vybral. V úvodu jsme se dozvěděli něco o rysech kreativního člověka a o tom, že pro kreativitu je třeba dostatek odvahy. V této části se dostaneme víc do hloubky. Napadlo by vás někdy, že s kreativitou je úzce spojená životospráva člověka? Ano, opravdu je to tak. Lidské tvořivosti brání špatný životní styl. Dalším významným a u lidské rasy stále omývaným problémem je strach z odmítnutí. Zde je důležité si uvědomit, že právě odmítnutí je to, co bychom se měli naučit přijímat. Konec konců – člověk, který nás a naši práci odmítnul, tak přišel o to nejlepší, co v nás je (#EGOBOOST). 


Kreativita v procesu:

Kreativita je úhrn postojů, schopností a procesů. Pomocí těchto tří složek vzniká kreativní jednání. Jednotlivé aspekty se prolínají a ovlivňují se navzájem. Pokud tedy rozvíjíme každou z těchto složek přispíváme tak k rozvoji kreativity jedince jako celku. Flexibilita v používání technik zlepšuje kreativní postoj. Změna postoje zlepšuje kreativní schopnost a rozvíjení schopností vylepšuje kvalitu technik a dovedností. 


Změna postoje = odbourání bloků

Větší schopnost = silnější postoj

Častější používání = rozvinutější schopnost


Techniky na zlepšení kreativity:


-       Stroj času

-       Soudní síň

-       Fotolaboratoř

-       Asociační řady

-       Ředitel cihelny

-       Brainstorming

-       Laterální myšlení


Osbornův seznam = seznam, který udává postup, jak by se měla práce vyvíjet. Mělo by se postupovat podle následujících otázek:


-       Použít jinak?

-       Přirovnat k něčemu?

-       Předělat?

-       Zvětšit?

-       Zmenšit?

-       Nahradit?

-       Přeskládat?

-       Obrátit?

-       Kombinovat?


Dané otázky jsou způsob, jak například z brainstormingu vytáhnout co možná nejvíce výstupů, se kterými se následně může pracovat. 


Asociace a řady = způsob, jak vytvořit hromadu nápadů tím, že se vytvoří první nápad, na základě, kterého se vytváří související, dokud se nevytvoří takové množství, se kterým budete spokojeni.


Jak na myšlenkové mapy:


-       Mějte arch papíru a dostatečné množství barev.

-       Vyberte problém, který chcete vyřešit.

-       Začněte psát uprostřed.

-       Používejte nejméně 3 barvy na rozlišení jednotlivých segmentů.

-       Pokud je to možné, používejte obrázky.


Závěr:

Upřímně musím říct, že mě kniha velmi mile překvapila. Je plná různých metod a rad, které se dají okamžitě aplikovat. Příjemným zjištěním bylo, že jsem u velké část věci věděl, o čem autor mluví, ale díky této knize jsem si prohloubil své znalosti v pojmech jako Osbornův seznam nebo Myšlenkové mapy. Cítím, že mě kniha posunula blíže k tomu, abych byl více kreativní člověk. Jednak je to díky množství metod a také díky uvědomění, že k dobré kreativitě vede i zdravý životní styl. Knihu bych určitě doporučil každému v TA, protože kreativní metody je něco, co nás bude obklopovat stále a pořád – jak na BG, HC, v projektech nebo na TS.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: