Kreativita a její rozvoj


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.03.2022

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák

Proč jsem si knihu vybrala? Knihu jsem si vybrala po osobním coachingu s Jonášem, kde jsem se měla zamyslet co mě tak baví a shodli jsem se, že bych se dále chtěla rozvíjet v mé kreativní stránce. Půjčila jsem si tedy knihu a překvapilo mě, jak je obsáhlá informacemi. Popravdě díky tomu netuším, jak tuto esej začít, protože tolik informací do jedné eseje vecpat snad ani nejde.


KREATIVITA= je produktivní styl myšlení, který se odráží v činnosti člověka. Jejím výsledkem je dílo či reálné řešení daného problému. Americká psycholožka Teresa Amabileová definuje kreativitu: dílo nebo řešení problému se považuje za kreativní do té míry, do jaké je novým, užitečným či přínosným. Další autoři definují kreativitu jako mentální procesy, které vedou k řešením nápadům, konceptualizacím, teoriím nebo produktům, které jsou jedinečné nebo nové.


Abych byla upřímná, kniha mě více zajímala z druhé části, která je více praktická a uvádí veškeré kreativní techniky a jak je využít. Abych neupřednostnila jen druhou část, na té první se mi líbila a velice mě zaujala kreativita z psychologického hlediska, kde autor popisuje příčiny překážek kreativity.


Příčiny překážek kreativity:


Kritická povaha

Druh osobnosti

Špatná dieta

Špatná tělesná kondice

Strach

Netvůrčí způsob řešení konfliktů

Špatný stav skupiny

Vysoce vyvinuté super ego

Převaha levé mozkové hemisféry

Konzervativní zvyklosti

Nevhodný způsob dotazování

Myšlenková nepružnost

Neschopnost změnit úhel pohledu

Potřeba moci a kontroly

Pesimismus

Časová tíseň

Nesouměrnost úkolu a schopností


Systémy kreativního řešení problému:


Model Grahama Wallase se skládá ze čtyř fází:


Preparace (příprava)- na počátku této fáze nastala problémová situace, která má buď neurčité (v průběhu projektu víme, že něco nefunguje, ale nevíme, co či to neumíme přesně pojmenovat)

či určité zadání. (zadání na Birthgiving)

Inkubace (zrání)- v této fázi přicházíme na intuice a napadají nás různé otázky, ale ještě neumíme určit o co se jedná.

Iluminace-přichází „AHA moment“ hledání, které probíhalo ve fázi Inkubace se vyjasnilo a dostává se nám odpovědi na naše otázky.

Verifikace-díky Verifikaci, která je nejkritičtějším bodem celého systému zjišťujeme a uvědomujeme si, zda je odpověď na otázku ta správná. Je potřeba zpětné ověření (vrátit se na začátek a zjisti, zda jsme odpověděli dobře)


Kreativní metody:


Brainstorming (útok mozku na problém)

Myslím, že pojem brainstorming zná skoro každý a není potřeba složitých definic, které u tohoto pojmu stejně nenajdeme. Skupina lidí se snaží přijít s co nejkreativnějším a nejužitečnějším nápadem či východiskem pro vyřešení problému. Každý z členů skupiny přichází s nápady či řešením bez ohledu na jejich množství.


Pravidla brainstormingu: 

Zákaz kritiky

Uvolnění fantazie

Vzájemná inspirace

Kvantita nad kvalitou

Všichni jsme si rovni


Účastníci brainstormingu by také neměli být lidé, kteří jsou věčně nespokojeni, mají mezi sebou navzájem příliš napjaté vztahy, jsou kritičtí a nemají smysl pro humor.


Asociační řady

Sériové asociace-Asociace vychází jedna následně z druhé. Počáteční slovo je napsané na tabuli a účastníci v mysli vytváří asociace. 

Centrované asociace-problém, slovo či otázka je zapsána ve středu pole a asociace jsou rozvíjeny paprskovitě od středu a zapisovány jako dílčí sériové řady.


Asociaci jsem jednou vyzkoušela na crossfertilizaci u teamu Tiimeri, asociaci vnímali jako lehnou aktivitu při training session. Ačkoliv jsme při asociace nic nevymýšleli, ale spíše navazovali na slovo předešlé a pokoušeli se je rozvíjet, osvojila jsem si aspoň trochu tuto kreativní metodu.


Rolestorming

Je jednoduchou variantou brainstormingu, avšak u Rolestormingu se účastníci mohou zbavit pocitu ohrožení vlastní identitou tím, že vystupují za někoho jiného. Postup je stejný jako u klasického brainstormingu, ale účastníci nemluví sami za sebe, ale za jinou osobu ať už reálnou nebo smyšlenou. „moje babička by problém řešila takto“ „Harry Potter by v této situaci zareagoval takhle“


Šest myslících klobouků

Tato metoda představuje šest způsobů uvažování a je spíše přímou cestou k myšlence než jen planým uvažováním. Každý přijme určitý postoj tedy klobouk a jím se po celé trvání metody řídí. 


Bílý klobouk (fakta, čísla, informace)-nahlíží se na problém bez jakýchkoli emocí a argumentací. Hlavním smyslem je pojmenovat všechna dostupná fakta, která se k problému vztahují. 


Červený klobouk (emoce, intuice, city a pocity)-člověk, který má na hlavě červený klobouk dává najevo své emoce a nahlíží na problém velmi intuitivně. 

Žlutý klobouk (pozitivní a konstruktivní přístup)-nositel je podněcován k optimismu, zaměřuje se na veškerá pozitiva problému a jeho hodnoty, které přináší.


Černý klobouk (negativismus, proč něco nepůjde)-specialitou tohoto klobouku je kritické myšlení a hodnocení. Nositel musí nahlížet na problém se všemi negativními důsledky. „co by se stalo, kdyby nastal problém?“


Zelený klobouk (barva zeleně, přírody, rostoucí zeleně)-zelený klobouk je zdrojem kreativního myšlení. Jakýkoliv nápad, který by měl putovat k realizaci by měl vycházet z tohoto klobouku.


Modrý klobouk (nebe nad hlavou, odstup a přemýšlení o myšlení)-celá organizace této seance přichází na modrý klobouk, to on rozhoduje, který klobouk si kdo nasadí. Také vypracovává shrnutí a zapisuje podměty. Zastává tu roli facilitátora, ale tuto roli si může po dobu metody vyzkoušet každý.


Tuto metodu jsem zatím nevyzkoušela v praxi, ale při jednom z training session, kde bylo téma kreativní metody tuto metodu moc hezky popisovala Anežka Heralecká. Ted jí rozumím ještě o něco lépe.


Analýza CATWOE

Tato metoda se spíše, než na vymýšlení nápadu zaměřuje na analýzu problému a jak jej vyřešit. Hlavním účelem této analýzy je dobrat se ke kořenové definici. 


C-customer-zákazník, který má ze systému prospěch a užitek-

A-actor-„herec“ lidé, kteří vykonávají aktivitu uvnitř systému a na jejichž činnosti je systém závislý.

T-transformation proces-přeměna, kterou systém prodělá tak, aby se ze vstupů staly kvalitativně odlišné výstupy

W-world view- „náhledy na svět“ při postupu bereme ohled například i na osobní postoje zaměstnanců.

O-owners-majitelé systému, kteří mají moc uvést systém do chodu.

E-enviromental constraints-všechny faktory, které mají vliv na výslednou kvalitu a souvisejí s prostředím ve kterém má systém fungovat. 


Analýza SWOT

tato metoda patří mezi nejčastěji používané a slouží k přesnému pojmenování všech aspektu, které se problému týkají. Snažíme se pojmenovat náš osobní vztah k situaci a všechny aspekty, kterými můžeme pozitivně či negativně ovlivnit problém a jeho řešení.


Strength (silné stránky)-co děláme správně? Jaké silné stránky spatřujeme v problému?

Weaknesses (slabé stránky)-jaké jsou naše slabé stránky? Mám nějaké nedostatky?

Opportunities (příležitosti)-co nám přinese úspěšné vyřešení problému?

Threats (hrozby)-co nám může hrozit? Co se stane, když problém nevyřešíme


S touto analýzou jsem se setkala na střední škole a následně ji také využívala v mém fiktivním projektu, kde jsem dopodrobna popsala každý bod této analýzy.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 3

23.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

22.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

22.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

22.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

22.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

22.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: