Kreativita a inovace v organizaci


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 20.12.2022

Kreativita a inovace v organizaci   Emilie Franková

K progresivnímu vývoji konkurenceschopnosti organizace na trhu je nutné využívat naplno kreativní potenciál členů organizace – stimulovat a rozvíjet ho. Kreativita jedince může být ovlivňována, nebo naopak blokována vnějším prostředím. Proto je stěžejní budovat prostředí podporující kreativitu a inovace, ale jak na to?


Komplexnost kreativity vyvolala v průběhu let širokou škálu výzkumných přístupů.

Mezi ně patří například:

1)     Psychodynamický přístup – spojovaný s psychoanalýzou S. Freuda

Podle tohoto přístupu tvůrce postupně proniká lépe do svého nevědomí a vynáší na povrch svoje nejhlubší problémy a vtěluje je do svého díla takovým způsobem, že se jeho pravý původ ztrácí a dílo tím získává na objektivitě.



2)     Biografický přístup

-         Podrobně zkoumá historii vysoce kreativních lidí na základě vývojových zkušeností a faktorů životního prostředí – viz. dětská traumata, vzdělání, rodinné zázemí.

-         Dokonce i vysoce kreativní jedinci potřebují 10leté období, aby získali mistrovství v určitém oboru.


3)     Kognitivní přístup

Pro mě nejzajímavější, připomíná mi přístup Tiimiakatemie, kdy se hluboce ponoříme do řešení problému a jsme schopni získat kreativní zkušenost i třeba v rámci tréninku kreativity. Ovlivňuje nás intuice x vhled a poté, co je problém zpracován i mimo vědomou sféru jedince, přichází aktivní znalost.



Podle Runco a Sakamoto – Kreativita je běžný aspekt každodenního života a je jí schopný každý jedinec – ATP – V týmu si několik členů myslelo, že nejsou kreativní (včetně mě), jakmile jsme se dostali do kreativního procesu v týmu a vytvořili vhodné prostředí podporující inovace, každý z nás byl schopný přicházet s novými nápady a následně je zkoušet v praxi



Kreativita x Inovace

Kreativita je zdroj myšlenek a nových nápadů a inovace je procesem jejich realizace v praxi. Inovace by tedy měla být výsledkem kreativní činnosti.

Kreativitu ovlivňují také osobnostní rysy, motivace, kognitivní faktory, znalosti a následný kreativní proces může být ovlivněn přípravou, inkubací, inspirací, verifikací.


V týmu ovlivňuje kreativní proces:

vize – kdy je zaměření týmu jasně sděleno, akceptováno a vnímáno jako dosažitelné

Bezpečné prostředí – aby žádný člen neměl strach, že by byl jeho nápad hloupý a mohl se vyjádřit bez ostychu

Prostředí podporující dávání i poskytování zpětné vazby – viz. Radikální otevřenost



Komunikace napříč týmy napomáhá kreativitě a inovacím integrací různých nápadů = cross, bg


Zásady pro podporu kreativity a inovací

-         Týmový úkol musí být úplný

-         Poskytnout čas pro kreativitu

-         Zvyšovat úroveň týmového bezpečí

-         Sdílet nápady

-         Klást důraz na efektivitu, ale i kvalitu

-         Poskytovat kreativitě i inovacím praktickou podporu

-         Diverzifikovat tým dle Belbinových týmových rolí

-         Respekt




Inovativní typ organizace – Vnímá změnu jako příležitost, nikoli ohrožení, mění se spolu s vnějším prostředím. Kreativní a inovativní aktivity zahrnují riziko – nejistota výstupu. Inovativní organizace přijímá jedince, kteří toto riziko akceptují a experimentují.

Klíčem ke kreativitě je poskytování lidem svobodu a zdroje.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: