K progresivnímu vývoji konkurenceschopnosti organizace na trhu je nutné využívat naplno kreativní potenciál členů organizace – stimulovat a rozvíjet ho. Kreativita jedince může být ovlivňována, nebo naopak blokována vnějším prostředím. Proto je stěžejní budovat prostředí podporující kreativitu a inovace, ale jak na to?
Komplexnost kreativity vyvolala v průběhu let širokou škálu výzkumných přístupů.
Mezi ně patří například:
1) Psychodynamický přístup – spojovaný s psychoanalýzou S. Freuda
Podle tohoto přístupu tvůrce postupně proniká lépe do svého nevědomí a vynáší na povrch svoje nejhlubší problémy a vtěluje je do svého díla takovým způsobem, že se jeho pravý původ ztrácí a dílo tím získává na objektivitě.
2) Biografický přístup
- Podrobně zkoumá historii vysoce kreativních lidí na základě vývojových zkušeností a faktorů životního prostředí – viz. dětská traumata, vzdělání, rodinné zázemí.
- Dokonce i vysoce kreativní jedinci potřebují 10leté období, aby získali mistrovství v určitém oboru.
3) Kognitivní přístup
Pro mě nejzajímavější, připomíná mi přístup Tiimiakatemie, kdy se hluboce ponoříme do řešení problému a jsme schopni získat kreativní zkušenost i třeba v rámci tréninku kreativity. Ovlivňuje nás intuice x vhled a poté, co je problém zpracován i mimo vědomou sféru jedince, přichází aktivní znalost.
Podle Runco a Sakamoto – Kreativita je běžný aspekt každodenního života a je jí schopný každý jedinec – ATP – V týmu si několik členů myslelo, že nejsou kreativní (včetně mě), jakmile jsme se dostali do kreativního procesu v týmu a vytvořili vhodné prostředí podporující inovace, každý z nás byl schopný přicházet s novými nápady a následně je zkoušet v praxi
Kreativita x Inovace
Kreativita je zdroj myšlenek a nových nápadů a inovace je procesem jejich realizace v praxi. Inovace by tedy měla být výsledkem kreativní činnosti.
Kreativitu ovlivňují také osobnostní rysy, motivace, kognitivní faktory, znalosti a následný kreativní proces může být ovlivněn přípravou, inkubací, inspirací, verifikací.
V týmu ovlivňuje kreativní proces:
vize – kdy je zaměření týmu jasně sděleno, akceptováno a vnímáno jako dosažitelné
Bezpečné prostředí – aby žádný člen neměl strach, že by byl jeho nápad hloupý a mohl se vyjádřit bez ostychu
Prostředí podporující dávání i poskytování zpětné vazby – viz. Radikální otevřenost
Komunikace napříč týmy napomáhá kreativitě a inovacím integrací různých nápadů = cross, bg
Zásady pro podporu kreativity a inovací
- Týmový úkol musí být úplný
- Poskytnout čas pro kreativitu
- Zvyšovat úroveň týmového bezpečí
- Sdílet nápady
- Klást důraz na efektivitu, ale i kvalitu
- Poskytovat kreativitě i inovacím praktickou podporu
- Diverzifikovat tým dle Belbinových týmových rolí
- Respekt
Inovativní typ organizace – Vnímá změnu jako příležitost, nikoli ohrožení, mění se spolu s vnějším prostředím. Kreativní a inovativní aktivity zahrnují riziko – nejistota výstupu. Inovativní organizace přijímá jedince, kteří toto riziko akceptují a experimentují.
Klíčem ke kreativitě je poskytování lidem svobodu a zdroje.