John Whitmore
Koučování
Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti
Metoda transpersonálního koučování
4. Doplněné a přepracované vydání
ISBN: 978-80-7261-559-9
Moje očekávání se skládalo ze zájmu o tuto tématiku a zároveň z její neznalosti. Zajímalo mě, jakým způsobem tato metoda má fungovat a proč je vůbec výhodná. S koučováním jsem se poprvé setkal až v Tiimi, kde jsem o této práci získal první povědomí, ale zároveň i první pochybnosti. Mojí hlavní otázkou bylo, proč by otázky měly dovést druhého k odpovědím. Základní očekávání od této knihy bylo tedy zodpovědět alespoň tuhle otázku.
Už v průběhu čtení této knihy jsem si uvědomil, že mi tato kniha dává strašně moc. U každé kapitoly jsem strávil možná až moc času, protože jsem měl chuť si okamžitě o tom přečíst něco víc na internetu a hned poté to vyzkoušet kdekoliv jsem zrovna mohl. Takže přestože mi čtení této knihy zabralo šílené množství času, tak toho nelituji a jsem přesvědčen, že se to vyplatilo. Jediné co se mi na této knize nelíbilo, je vměstnání autorových politicko-ekologických názorů, které já mám silně odlišné. Naštěstí se tyto vsuvky neobjevovaly nijak často.
Tento model jsem tak jak je popsán v knize okamžitě testoval a to v dialozích, v běžných schůzkách různých projektů a i mimo Tiimi. Při tom mě až překvapilo, že jednotlivé myšlenky nejen GROW modelu vedly vždy k zajímavým výsledkům. Například se mi tím mnohonásobně zlepšily facilitační schopnosti, což mi potvrdil feedback prakticky všech členů InviTAP. Také jsem začal pozorovat hlubší pochody týmu jako třeba emocionální, motivační atd.
Po přečtení této knihy mi začalo dávat skutečně smysl propojení těchto pojmů a jejich vzájemná důležitost a integrita. To, jakým způsobem se to vzájemně může ovlivňovat a to, že se potřebuju zdokonalit ve všech těchto oborech, abych mohl docílit možnosti alespoň jednoho.
Tuto znalost jsem také okamžitě testoval. Nejprve poměrně neúspěšně s poměrně negativní odezvou, protože má znalost v tu chvíli nebyla dost prohloubena, ale poté co jsem začal skutečně chápat principiální podstatu typů a pořadí otázek, pak jsem se začal setkávat s čím dál lepšími ohlasy.
To jsem také otestoval a poměrně úspěšně. Byl jsem schopen zjistit mnohem více než jsem očekával a setkal jsem se s pozitivní zpětnou vazbou.
(od nevědomé nekompetentnosti přes vědomou nekompetentnost a vědomou kompetentnost až po nevědomou kompetentnost)
Tuším, proč takovéto krize a poruchy můžou nastat a za jakých podmínek. Což jsem sám pozoroval ve svém okolí a vždy to odpovídalo realitě.
Naučil jsem se, proč metriky jsou v životě extrémně důležité a k čemu vedou.
Nyní vím, jakým způsobem se většinou vyvíjí tým, za jakých situací stagnuje a proč tomu tak je.
O této knize můžu říct, že to je zatím kniha, která mě nejvíce ovlivnila a měla pro mě největší přínos. Nejlepší na ní bylo to, že všechny myšlenky nejen že uváděla do hloubky, ale zároveň je dávala do širokých souvislostí. Pomocí této knihy se plánuji ještě dále vzdělávat a testovat jednotlivé metody, cvičení a myšlenky na co nejvíce subjektech. Myslím, že pomocí toho můžu docílit jak lepší kooperace v týmu, tak také zlepšování sama sebe ve směru mé osobní vize.
Dodatek 16.11.21
GROW model - cíl, realita, možnosti, (co, kdy, kdo, kde, vůle, SMART)
Výkonnost a produktivita
Rozvoj
Vzdělání
Lepší vztahy
Vyšší kvalita života
Více času pro ostatní role v týmu
Kreativita
Lepší alokace lidských zdrojů
Motivace
“Kouč je člověk, který pomáhá zlepšit vnímání reality. ... Úlohou kouče není radit.”
Kouč pomáhá budovat odpovědnost tam, kde si jí lidé neuvědomují.
Kouč otevírá cesty, které si člověk neuvědomoval, což je proces zvědomování.
(úloha s devíti tečkami)
Být kouč znamená naučit se koučovací mindset (nadhled).
Kouč je jedna z rolí managementu. Dal by se nejvíce ztotožnit s rolí leadera.
Pomáhá ostatním rotovat v cyklu kompetence.
(nevěd. nekomp. - věd. nekomp. - věd. komp. - nevěd. komp.)
Kouč se nesnaží plnit svoje cíle, ale pouze cíle koučovaného.
Kouč nedává zpětnou vazbu, ale nechává koučovaného ohodnotit sama sebe.
Kouč se hodí ve chvíli, kdy se člověk zastaví nebo zpomalí na nějaké ze svých cest a neví co dál. Nehodí se na akutní a rychlé řešení problémů.
Klíčová schopnost kouče je naslouchání, nadhled, trpělivost a otázky.
Kouč se musí naučit získávat důvěru koučovaných a to platí i v případě intrapersonálního koučování
Kouč nemusí být jediná role osoby, ale musí být dostatečně oddělená od ostatních.
Důležité je uvědomění, že koučovaný může být daleko odbornější, kreativnější, nebo jakkoliv lepší než kouč, ale i přesto dává metoda koučování kouči schopnost pomáhat koučovanému.
Oproti tomu mentoring umožňuje dosáhnout maximálně stejné úrovně jako je mentorova.
Činnost se dělí na
vstup - zpracování - výstup - zpracování
přičemž kouč má vliv na zpracování
Z dat vyplývá, že lidé se v mediánu drží zhruba 40% svého potenciálu.
Víra v sebe sama poté má opravdu význam.
“Odpovědnost vyžaduje možnost volby. Možnost volby implikuje svobodu”
(volné volby, ne výběr)
Při koučování se kouč musí co nejvíce vyhnout obviňování a to i na úrovni neverbální komunikace. To totiž vede pouze k obranným postojům.
(být pichlavý je typicky nevhodné ke koučování)
Kritické je získat pohled na lidi, jako na individuální odborníky na svůj život. Poté přichází důležité pochopení, které přinese nadhled.
Interpersonální neporovnatelnost užitku potvrzuje, že pouze koučování vede k úplnému užitku.
Kontrolovat můžu pouze to co si uvědomuji, všechno ostatní kontroluje mě.
Nesoustředit se na neúspěch příliš, protože se pak mysl neupíná na úspěch.
“Lidé, které neuspokojí nic jiného než úspěch, mnoho dosáhnou. Ti, kteří se bojí že neuspějí, o mnohé přijdou”
Nevyžádané koučování je většinou kontraproduktivní
Pro většinu lidí bývá nejjednodušší začít s koučováním nejprve jednotlivců, poté sama sebe, poté týmů a nakonec skupin.
Sleduješ míč? x
Proč nesleduješ míč? x
Naopak je dobré se ptát na detaily.
Jakou má míč rotaci? v
Kolik centimetrů by měl letět míč nad sítí? v
Jak a Proč se spíše nevyužívá.
Otázky by měly vést k zamyšlení a ne jen k odpovědi ano/ne/ nebo nějaká data.