Proč jsem si tuto knihu vybrala?
Potřebovala jsem k jednomu z mých projektů vyřešit cenotvorbu. Zároveň mě zajímali tipy na slevy a akce u produktů či služeb.
Celá kniha se točí kolem behaviorální ekonomie. Tento vědecký obor propojuje ekonomii a psychologii. Snaží se podle fungování lidského mozku obelhat člověka a přesvědčit ho, aby si koupil nějaký produkt raději než jiný, levnější a kvalitnější. Svým způsobem mi to celé připadá jako velký podvod.
Metody z knihy, kterých jsem si poslední dobou nejvíce všímala:
Návnada na zákazníka – „Nikdo z nás neví, jaká je správná cena šestiválcového auta. Všichni si ale myslíme, že by mělo být dražší než čtyřválcové.“
Ano, takhle primitivně funguje náš mozek. Přesně takhle přemýšlíme, pokud jde o srovnávání více podobných nebo dokonce stejných produktů. Jde jen o to, z čeho si můžeme vybrat.
Autor v knize uvádí toto:
Časopis v tištěné podobě. – cena 250/měsíc
Časopis v elektronické podobě. – cena 250/měsíc
Časopis v tištěné i elektronické podobě. – cena 300/měsíc
Jak byste si vybrali vy?
V knize je uvedeno, že nejvíce lidí by volilo možnost 3. Moc nechápu proč, protože mít stejný časopis 2x je nesmysl. V zákazníkovi ale budí pocit exkluzivity. Druhá věc je k té jedné zdarma. Protože jsme jako lidé hrozně majetničtí vybereme si možnost 3.
Cenová kotva - “Housata si vytvářejí emocionální vazbu k první pohyblivé věci, kterou spatří po vyklubání z vajíčka."
Toto platí prý i u lidí. Je hrozně důležitý první střet s produktem, protože si vytváříme takzvanou cenovou kotvu, která se odvíjí od ceny našeho prvního koupeného produktu. S touto myšlenkou moc nesouhlasím. V dnešní době se ceny produktů mění rychleji než roční období. Podle mého názoru jsou všichni lidé už tak variabilní, že se přizpůsobují aktuální situaci a rozhodují se jen na základě svých příjmů.
Kniha se mi popravdě moc nelíbila. Nenalezla jsem, co jsem zde hledala a částmi jsem se vážně nudila. Navíc mi všechny techniky přijdou manipulativní a neetické.