Knihu jsem si vybral kvůli zkoušce z koučování.
Metoda Inner Game
vnímání - nehodnotící vnímání je prospěšné
To nejdůležitější co by měl kouč dělat je docílit, aby se jeho svěřenec koncentroval ale nehodnotil. Vytvořit podmínky pro učení a nepřekážet mu v tom. Musíme vidět věci, takové jaké jsou.
sebedůvěra - důvěřujte svému druhému já
Nejobtížnější je mít důvěru v přirozený nenásilný proces učení. Pro kouče to znamená přestat reagovat na chyby studenta a nesnažit se korigovat každý chybný úder.
Čím víc je kouč přesvědčen že přirozený proces učení je funkční, tím snadněji studenti získávají potřebnou důvěru v sebe sama a ve svoji schopnost učit se.
Důvěra v sebe sama zůstává rozhodujícím principem lepšího způsobu realizace změň.
možnost volby - o tom co se bude učit, by měl rozhodovat student
Tím kdo se učí, je student. Učení se odehrává uvnitř studenta. Student přijímá rozhodnutí, která rozhodují, zda se něčemu naučí nebo ne.
Student nese odpovědnost za to čemu se bude učit. Kouč zodpovídá za to, jak kvalitní bude vnější prostředí v němž se proces učení odehrává.
Pro studenty zvyklé na model učení založený na příkazech a kontrole není snadné sžít se s modelem, který jím nabízí a vyžaduje od nich mnohem větší rozsah vlastní volby. Když ale zjistí, že kouč nehodnotí zda jsou jejich rozhodnutí dobrá nebo špatná, přijmou roli toho, kdo rozhoduje a kdo je odpovědný za výsledky přijatých rozhodnutí.
První já = hlas, který sděluje příkazy a hodnotí výkon
Druhé já = ten, ke komu první já hovoří
Spojuje se mi to s Freudovským ID, Egem a Superegem
Pracovní prostředí
Většina lidí vnímá pracovní prostředí pouze jako fyzické prostředí. Metoda Inner game ale ukazuje na vnitřní pracovní prostředí - prostředí v naší mysli. Pocity, hodnoty, předpoklady, postoje, touhy a emoce se podílejí na vytváření tohoto prostředí.
Cílem inner game je omezit vše co stojí v cestě poznání a projevení potenciálu člověka v jeho plném rozsahu.
Cílem outer game je překonat vnější překážky bránící dosáhnout vnějších cílů.
Výkon = Potenciál - Interference
Pracovní trojúhelník
V práci bychom měli držet rovnováhu mezi učením, výkonem a radostí z práce.
Jaká je návratnost investovaného času?
Do práce investuji dva omezené zdroje, energii a čas.
Model QUEST
Qualities - Které vlastnosti byste chtěli aby se u vás projevovali více než dosud?
Understanding - Pochopit znamená uvědomit si všechny složky určitého subjektu nebo systému a plně porozumět vztahům mezi nimi.
Expertise - Které dovednosti mi pomohou když je vybrousím k dokonalosti zvýšit a zkvalitnit podávaný výkon?
Strategic thinking - Schopnost podívat se na věci z nadhledu. Uvažovat dlouhodobě. V jaké míře uvažuji strategicky?
Time - Daří se ti dodržovat pracovní termíny? Víš kolik ti úkol zabere času?