Moje první přečtená kniha jakožto novopečeného Tučňáka. Kniha, po které jsem šáhla s vidinou toho, že mi pomůže lépe pochopit myšlenky a zásady Tiimiakatemia, přiblíží mi základní principy fungování týmu a připraví mě na to, co očekávat v prvních měsících studia.
Tuto esej jsem pojala jako takový menší výcuc nejdůležitějších pasáží knihy.
1. Část – Tým
Po začátku knihy, kde jsem měla možnost nahlédnout do historie Tiimi a zjistit, jak to celé vlastně začalo, přišla řeč na tým. Seznámila jsem se s jeho vznikem a zaujali mě především Belbínovy týmové role. Samotný Belbínův test jsme si jako tým kolektivně udělali a s jeho pomocí pak rozdělily funkce členů týmu na našem druhém TSku. Dozvěděla jsem se také, jak by měla vypadat týmová smlouva a na jakých věcech bychom se měli jako tým shodnout:
· Responsibilities – Kdo je zodpovědný za chod TS a ostatních každodenních aktivit?
· Leadership – Kdo bude zodpovědný za projekty a komunikaci se zákazníky, kouči nebo ostatními týmy?
· Working hours – Kdy je povolená absence a z jakého důvodu? Kolik práce musíme každý týden udělat?
· Assistance – V jakých případech a koho se můžeme zeptat, čelíme-li problému?
· Resolving conflict – Jak řešíme konflikty? Kdo může do konfliktu zasáhnout?
· Breaking the rules – Co uděláme, jestliže někdo poruší pravidla? Jaké porušení je možné ,,přehlédnout?“
· Rewarding – Jak rozdělíme profit? Jak budou probíhat platby?
Věřím, že všechny tyto poznatky v budoucnu hojně využijeme.
Zajímavé mi přišly i vývojové fáze týmu:
· The working group (0-4 months)
Tým se seznamuje s novým přístupem k učení, na který nikdo z nás doposud nebyl zvyklý. Jsme všichni ještě rezervovaní a nejvíce se zapojují hlavně komunikativnější členové týmu.
· The pseudo team (5-12 months)
Všichni toho o sobě vědí už mnohem více a daří se lépe spolupracovat. Ukazují se ale i první zaostávající členové, kteří se se systémem jěště nesžili nebo jim týmová práce nepřijde efektivní.
· The potentional team (12-24 months)
Všichni spolu dobře vycházejí i přes případnou prvotní nepřízeň. Tým spolu otevřeně komunikuje a učí se.
· The real team (24-32 months)
Tým drží při sobě, je schopný postavit se problémům čelem a profesionálně řešit konflikty. Dosahuje skvělých výsledků.
· The high performance team (36 months)
2. Část – Člen týmu
V této části jsem se dozvěděla především o learning contractu, který by měl obsahovat následující:
· What skills the learner wants to learn
· How she will learn these skills
· How she will apply them to the team’s work
· How long the learning will take
· How the learning will be evaluated
Learning contract by měl být pak podepsaný samotným členem, týmovou společností a koučem. Myslím si, že tahle smlouva dokáže být velkým pomocníkem a těším se, až jí společně využijeme a budeme k učení jeden druhému pomáhat.
3. Část – Týmová společnost
Z této části si odnáším především deset bodů, na které by měl myslet každý team leader. Tyhle body jsme využili i na našem TS v souvislosti s představením týmových rolí. Mě osobně oslovily nejvíce 2 body.
· You can‘t lead others if you can‘t lead yourself.
Zdůrazňuje myšlenku, že ačkoli jsme tým, který si pomáhá a vzájemně se podporuje,
Je důležité začít vždy u sebe, jakožto u jedince, pokud chceme dosáhnout kýžených výsledků.
· Friend leadership is always setting an example. What you give your attention to, others will as well.
Zdůrazňuje myšlenku, že jsme každý opravdu odrazem lidí, kterými se obklopujeme a je důležité na to nezapomínat a trávit čas ve společnosti inspirativních lidí.
Dále jsem se dočetla informace o magické formuli marketingu, která doplňuje mně již známe 4P – product, price, placement, promotion. Abych ale řekla pravdu, tuto část jsem dostatečně nepochopila a mám v plánu se k ní ještě jednou vrátit.
4. Část – Teampreneur
V této části autor popisuje, jaké je to být plnohodnotným teampreneurem, jaké vlastnosti a dovednosti by měl mít.
Musím uznat, že přelouskat knihu mi trvalo déle, než jsem původně plánovala – viním z toho především finská jména a slovíčka, která mi řádně zavařila mozek. Věřím ale, že se k ní budu v průběhu studia pravidelně vracet a čerpat všechny potřebné informace.