Co stojí za úspěchem excelentních firem? Zajímalo mě zda se v knize dozvím typy, které by se mohli aplikovat pro naši firmu Luotapu.
Co jsem se dozvěděla?
Autor v knize popisuje 6 hlavních principů, co tvoří úspěšné firmy.
První část skvělé firmy - DISCIPLINOVANÍ LIDÉ
1) Skvělou firmu řídí leader 5. úrovně
Základem je ,,Vysoce schopný jedinec” někdo, kdo přispívá do firmy svými vědomostmi, dovednostmi a dobrými pracovními návyky. Nad nimi můžeme najít ,,Přispívající týmové hráče” to jsou ti, co pracují efektivně v týmech a svojí prací přispívají do cílů týmu. O stupínek výše se nachází ,,Kompetentní manažer”, který umí rozvrhnout zdroje a zaměstnance tak, aby bylo dosahováno cílů. Na 4. úrovni se nachází leadři, které můžeme najít ve většině firem, a to ,,Efektivní leadeři”. Ti dovedou vytvořit jasnou vizi a vést svůj tým k vyšším výkonům. Na úplném vrcholu stojí ,,Výkonný leader” - ten je kombinace všech úrovní spojený s lidskostí a velkou kázní.
Proč je důležitý mít leadera na 5. úrovni?
Narozdíl od leadera na úrovni 4, který inspiruje druhé svojí osobností inspiruje leader na 5. úrovni svůj tým skrze své standarty a to jak disciplinovaně pracuje. Neustále se vzdělává a jeho skromná osobnost s odhodláním, povede firmu k naplnění vize. Sláva a úspěch nezpůsobí nafouknutí jeho ega, které by mohlo vést k lehkomyslným činům (jako chtění více pozornosti od společnosti za jakoukoliv cenu i za pádem firmy).
Příkladem je Lee Iacocca z Chrysler. Poté co ho Henry Ford vyhodil z firmy, chtěl Iacoca dokázat jak se Ford mýlil. Založil Chrysler, představil světu pár nových modelů aut, uspěl, ale to stále nestačilo - chtěl zvýšit svoje akcie na Wall streetu, a tak vyhazoval peníze za nesmyslnosti až zkrachoval.
Nemyslel na svoje zaměstnance prioritizoval svou značku před svůj tým.
Výkonný leader ví, že jeho nejcennějším zdrojem jsou členi týmu. Zná jejich silné a slabé stránky. Dosazuje každého na pozici, která je pro něho vhodná. Je si silně vědomí sám sebe a když se stane chyba tak nejdřív sebereflektuje. A umí ocenit druhé za jejich práci.
U nás v týmu máme za cíl si vydělat 3 000Kč na Gallup Strenght test, abychom více poznali naše silné stránky. Dalším cílem je sdílení našich výsledků s týmem a společně se pobavit o tom, jak je může daný jedinec nejvhodněji uplatnit.
Věřím, že když zkombinujeme sdílení našich silných stránek s plánem, jak je můžeme využít s jasným zvědoměním, kde oceníme pomoc od druhých a tyto kroky budeme aplikovat v naší práci, tak budeme o něco úspěšnější.
2) První KDO, pak CO
Autor v knize hodně zdůrazňuje, jak klíčové jsou lidi pro prosperitu firmy.
Proč ,,správní lidi” před ,,vizí”?
Klíčové principy:
Zpočátku jsem moc nechápala, proč lidi upřednostňovat před vizí, říkala jsem si, vždyť leader musí být zaměřen i na výsledky, aby firma dělala pokroky. Po zpětném ohlédnutí na vývoj našeho týmu však začínám chápat tento fakt trochu jinak.
Použiji k vysvětlení Zákon shnilého jablka z knihy 17 zákonů týmové spolupráce. Stačí jeden člen se špatným postojem a morálka celého týmu je silně oslabená. Negativita je nakažlivá stejně jako plíseň. A tým je tak silný jako součet jeho součástí, když jeden brzdí, tým nemůže jet na plnou rychlost.
Představte si, když jezdíte na kole a přibržďujete. Tak takový to je.
Zároveň když se podívám, že jsem do Tiimi byla přijatá na základě toho jaká jsem byla (předtím než jsem vůbec znala vizi Tiimi), tak bych řekla, že je tento princip pravdivý.
V našem týmu bych hodnotila, že nám hodně zálěží na jeho členech. Snažíme si vzájemně pomáhat a dávat si zpětnou vazbu. Při našem cíli vydělat si na Chorvatsko jsme si pomáhali, když někdo nevydělal tak mu druhý nabídl příležitost na vydělávání peněz. Myslím, že je důležité pamatovat si tyhle situace abychom při podobných chvílích věděli, jak jsme je řešili, jak dobře to fungovalo a jak to půjde znova využít.
Druhá část skvělé firmy - DISCIPLINOVANÉ MYŠLENKY
3) Postavit se surovým faktům
Schopnost zkombinovat víru a fakta. Winston Churchil, napsal. ,,I…had no need for cheering dreams. Facts are better than dreams.”.
Skvělý leader vede svůj tým a rozhoduje se na základě surových faktů. Při držení se pouze vize a krmením druhé nadějí, že ji plníme je neudržitelné. Jelikož falešné naděje se mohou rozplynout, když narazíme na překážky. Taková situace akorát demotivuje tým a leader zas může vynakládat úsilí k stimulování druhých.
Leadership je o vizi, to ano. Zároveň je o vytvoření prostředí, kde surová fakta jsou řečena. Kde se leader ptá, zjišťuje a naslouchá faktům, které mu sděluje jeho tým. Prozkoumává neúspěchy a učí se z nich. Spolu s týmem vedou dialog, debatují spolu a přichází s plánem, jak se mohou postavit čelem nepřívětivé situaci. Hledá řešení i při nepříznivých podmínkách, ne způsoby, proč to nejde.
Budu upřímná, z mého pohledu se našemu týmu zatím moc nedaří plnit cíl do 1. TSka - a to 80 knižních bodů. Je půlka srpna, aktuálně máme cca měsíc a něco do 1. TSka. Půlka našeho týmu má nyní méně než 50 bodů v Esejbance. Pokud se z 50 knižních bodů chceme dostat na 80 bodů do měsíce. Tak by to znamenalo cca 15 esejí za 30 dní (když počítám 2 body za každou esej). To dělá cca 4 eseje na týden. Pokud si to chceme rozložit. Což zatím asi není tak hrozné. Ale nechci házet falešné naděje. Věřím, že jsou cesty i, jak zvládnout napsat 15 esejí za dva dny (záleží na člověka a jeho schopnosti), ale vím, že to není můj příklad, jelikož já potřebuji nějaký čas než zpracuji koncepty v knize a než jí porozumím. Moje ATP je teď zvědomit tento fakt svému týmu a zeptat se co teď, jak to kdo hodlá splnit. Zjistit, co nás nejvíce brzdí a jak to můžeme překonat.
4) THE HEDGEHOG CONCEPT
Ježci znají jednu věc a dělají jí dobře, zatímco lišky ví mnoho věcí a jednoduše se rozptýlí. Skvělé firmy uplatňují stejný přístup jako ježek.
Koncept ježka se skládá ze 3 částí:
Tento koncept nám umožňuje vytvořit strategii, abychom maximalizovali potenciál firmy (Pozor! Hedgehog concept negeneruje cíl, ale strategii).
Poté co si odpovíme na všechny 3 otázky z diagramu - bychom se měli podívat, kde se všechny 3 oblasti prolínají. Daný průnik by měla být naše centrální vize k tvorbě dlouhodobé strategie (která nám pomůže být nejlepší verzí Luotapy! Juchů!).
Pozn. (tip pro ty, kteří chtějí být opravdu skvělí) - Nestačí pouze dělat to v čem jsme dobří, je klíčové se i kouknout na konkurenci a zeptat se: ,,V čem můžeme být lepší než oni? V čem naopak nejsme dobří a nemáme potenciál být v tom nejlepší’?”. K odhalení silných a slabých stránek naší firmy je třeba dobrá SWOT analýza.
V čem vyniká Luotapa a nikdo jiný?
(We are Luotapa. We trust the process and continue to learn 😊)
The Hedgehog Concept - Using the Power of Simplicity to Succeed (mindtools.com)
5) Kultura disciplíny
V první části knihy jsou disciplinovaní jedinci, nyní jsme pokračovali k disciplinovaným myšlenkám, když tyto dvě části spojíme - získáme disciplinované jedince, co využívají hedgehog conceptu. Tento způsob umožňuje plochou strukturu ve firmě, protože když máte disciplinovaní jedince, co nemusíte denodenně řídit a motivovat, tak práci odvádí každý se svým vlastním pohonem.
Existuje 5 věcí, co můžeme udělat, abychom docíli kultury disciplíny:
Hlavní myšlenka této kapitoly je dostat disciplinovaný jedince na palubu, kteří spolu spojí své myšlenky a přemění je v akci.
6) Technologické akcelerátory
Skvělé firmy využívají technologii, která souzní se směrem kam směřují. Pomáhá jim dosahovat svých cílů. Samozřejmě, to co je špatné a není v souladu s jejich hedgehog conceptem je velké ne, ne.
A poslední - The Flywheel and Doom Loop
Myšlenka tohoto konceptu je, že na začátku je to těžké, vyžaduje se hodně úsilí a malé, konzistentní kroky. Postupně, jak už se v tom naučíme chodit, začneme být zaběhnutí v této činnosti až jednou už nám to půjde tak snadně, že nebude potřeba tolik úsilí (in fact - bude těžké zastavit).
Zde je podstatné si uvědomit, že ne jeden silný zápřah nám umožní konzistentních úspěchů. Musíme se dívat na ty, malé návyky, které nám budou dlouhodobě zajišťovat úspěch. Bez toho aniž bychom museli hledat jednorázové velké výsledky.
Závěr:
Tuhle knihu bych doporučila všem manažerům nebo podnikatelům, které chtějí vybudovat lepší pracovní prostředí. Autor v knize svoje poznatky podložil studiem nejúspěšnějších firem, a dává tipy k zamyšlení, ale i praktické tipy jako např. Hedgehog concept.