Knihu jsem zvolila k předmětu Provoz a hospodaření malého podniku II, protože požadovanou knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu jsem již četla v minulém semestru a potřebovala jsem tedy najít knihu druhou. To jde ruku v ruce s tím, že jsem tedy od této knihy neměla ani žádná očekávání.
Je to kniha čtivá a ve srovnání s knihou Od nápadu k podnikatelskému plánu, která mi připadala poměrně dost teoretická, obsahující modely a techniky, Funky business je více praktická. Kniha nejenom že vše vysvětluje na příkladech existujících a světově známých firmách, ale také srovnává, co bylo, je a bude (historický kontext, ale i vyhlídky do budoucna).
Kniha ukazuje, jak i v dnešní (technické) době je člověk nenahraditelný. Člověk má totiž oproti jakémukoli vynálezu jednu základní jedinečnou výhodu, a tou je mozek. Mozek je totiž schopen překonat i ty nejvýkonnější počítače, dokáže kreativně myslet a vytvářet inovativní řešení. Co více, je ovládán jednotlivcem, takže ať se na světě děje cokoli – fake news, propagandy, apod., mozek je jen a jen náš a je tedy jen na nás, jak si to přebereme a jaký postoj k událostem zaujmeme.
Současný svět je informační společností. Všechno se mění z minuty na minutu, odpovědi zítřka nebudou stejné jako ty dnes, a proto se možná ve světě, kde změna přichází rychlostí blesku, stává klíčovou schopností zapomenout – „odloučit se“.
Místo abychom přesouvali osoby, začínáme přesouvat jejich nápady a myšlenky. „Více“ je životní realita, narodili jsme se do světa, kde více znamená lépe. Problém je, že stále chceme více. Vládne hbitost, rychlost znamená vše, je nutná neustálá inovace, „revoluční i evoluční“.
Trojice hnacích sil – technologie, instituce a hodnoty
Myšlenky z knihy, které si odnáším
- v dnešní době hraje prim čas a talent
- talent = intelektuální kapitál + sociální kapitál + psychický kapitál; je tedy moudré vylepšovat své dovednosti, rozvíjet vztahy a posilovat vlastní odvahu.
- vědění s užíváním neubývá
- hybnou silou budoucnosti jsou především otázky, nikoli odpovědi
- vědění (ve třech skupenstvích) – plyn: co máme ve svých myslích; kapalné: když o věcech diskutujeme s druhými; pevné: vše co je vtěleno do zákaznických nabídek, běžných postupů a systémů (vytvoříme zákaznickou nabídku – pevná hmota)
Myšlenky spojené s TA:
Kniha se mi postupně propojovala se znalostmi z knih Učící se organizace a Dialogue. Bylo zde zmíněno i explicitní vědění - Seci model.
Autoři vyzdvihují, jak je v dnešní době důležité mít v podnikání vizi, příběh, cílit na zákazníkovy pocity. O to se aktuálně snažíme i my při zakládání týmové společnosti – hledáme společnou vizi a u projektů se snažíme sdílet náš příběh.
Snažíme se, jak je v knize popsáno, soustředit se na kmenové kompetence a jejich nositele. Objevujeme sami sebe, hledáme něco, v čem jsme opravdu dobří, co můžeme ostatním nabídnout/předat, a jaká je vlastně naše role v týmu (kmenu).
V TA se učíme tak, že převádíme teoretické znalosti do praxe a naopak. „Schopnost organizace učit se a získané vědomosti rychle proměnit v činy je největší konkurenční výhoda.“ – Jack Welch
Závěr:
Kniha mě zaujala a byla dalším propojujícím střípkem do mozaiky v mé hlavě. Spoustu zmíněných věcí jsem si projektovala na dobu před rokem, tedy než přišla pandemie, a porovnávala s aktuální situací. Zaujaly mě i nadčasové myšlenky např. „Univerzity nepřežijí. Tradiční kampusy a tradiční třídy nemají budoucnost. Rychle se blíží doba distančního vzdělávání.“ (Peter Drucker) Kdo to tenkrát mohl vědět, jak doslovné a reálné to bude.