Agilní metody řízení projektů


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.01.2023

Agilní metody řízení projektů   Zuzana Šochová, Eduard Kunce

Agilní metody řízení projektů

Proč jsem si knihu vybral?

Proč jsem si vybral knihu Agilní metody řízení projektů od Zuzany Šochové a Eduarda Kunce? Protože pro mě je důležité mít ve své práci smysl pro řád a efektivnost. A právě ta kniha mi nabízí agilní přístup k řízení projektů, který se mi jeví jako nejlepší způsob, jak dosáhnout těchto cílů. Agilní metody mi umožní flexibilně reagovat na změny a zároveň se držet svých cílů a plánů.

Myšlenky a informace

Co je to agile?

Agilní řízení projektu se vyznačuje flexibilitou a rychlou reakcí na změny, je inovativní a dynamické. Využívá se k práci na malých částech projektu v těsné spolupráci s klientem a neobsahuje striktní procesy, ale má pravidla, která mohou být upravena pro maximální produktivitu týmu. Agilní přístup k řízení projektů vyžaduje jednotlivce, kteří jsou schopni se adaptovat na tento specifický způsob řízení a počítat s tím, že týmová spolupráce může chvíli trvat. Není vhodný pro všechny typy projektů a týmy, nejčastěji se využívá při vývoji software, ale může být úspěšně aplikován i v jiných oblastech, kde je projekt inovativní, vyžaduje průběžné úpravy a komunikaci s klientem.

Nejčastější důvody pro přechod na agilní metody

Flexibilita - znamená, že se pracuje na projektu postupně, v malých krocích a s okamžitým zobrazováním výsledků.

Efektivita - je zajištěna týmovou spoluprací, kde si členové pomáhají a sami se organizují, což může ušetřit až 80% času.

Předvídatelnost - se dosahuje odhadováním v relativních jednotkách v celém týmu, díky rozdělení projektu na malé části a snížení tzv. studentského syndromu a stresu na konci projektu.

Kvalita - je zajištěna zapojením zákazníka do produktu, ukazováním výsledků postupně a zodpovědností celého týmu za kvalitu výsledku, což snižuje počet chyb a zvyšuje dlouhodobou udržitelnost.

Principy Lean:

Odstraňte vše, co nepřináší hodnotu - Neplýtvejte energii na něco, co se stejně na konci vyhodí.

Zlepšujte se a učte se už v průběhu - Pravidelná zpětná vazba nám pomůže soustředit se pouze na to, co opravdu záleží a zlepšovat se v tom.

Rozhodujte se co nejpozději - Například nemá smysl vytvářet velké zásoby na sklad jen proto, že je pro to zrovna prostor. Čím déle si dáme na čas, tím více informací získáme, které můžeme zohlednit.

Dodávejte práci co nejrychleji - Čím dříve dokončíme první produkt, tím dříve získáme zpětnou vazbu a můžeme se pustit do dalšího vylepšování.

Zaměřme se na celkový výsledek - Přemýšlejte dopředu, začněte u malých věcí, ty vyhodnoťte a rychle se z nich poučte.

Dbejte na kvalitu a celkovou udržitelnost systému. Důležitý je celkový dojem, který produkt vyvolává.

Nejpoužívanější metody:

KANBAN: Kanban je velmi volný framework, který se hodí pro prostředí, kde nechcete nic strategicky řídit a chcete jen co nejrychleji reagovat na změny, jako například v call centru.

SCRUM: Scrum je v současnosti jedním z nejúspěšnějších a také nejpoužívanějších frameworků pro dosažení agilního přístupu. Je vhodný pro komplexní prostředí, kde je těžké plánovat věci, flexibilně reagovat na změny a zároveň se vyhnout chaosu a strategicky řídit proces, typicky v případě vývoje produktu.

SCALING: Scaling se používá v prostředích, která jsou větší než jeden tým. Zahrnuje škálování Scrumu na větší celky a agilní transformace velkých firem.

Role

Scrum master

Jeho hlavním cílem je vytvořit samostatný, efektivní a spokojený self-organized tým. Pomáhá týmu aby dobře fungoval, stal se high-performing a dosahoval lépe svých cílů dobrou facilitací pomáhá týmu odstraňovat problémy motivuje tým k lepším výsledkům koučuje tým a stará se o jeho rozvoj. Dále se stará se o to, aby Scrum proces byl efektivní a fungoval, má na starosti jeho dodržování, ale zároveň i možnost iniciovat změnu. Scrum Master by měl upřednostňovat koučovací principy, podporovat tým a jednotlivce v jejich rozvoji, být komunikativní, vnímavý a utlumovat případné konflikty v rámci týmu. Scrum Master by tedy neměl být direktivní.

Product owner

Hlavním cílem Product Ownera je mít úspěšný produkt. Definuje vizi, hodnotu produktu a priority tak, aby všichni věděli, co chceme dosáhnout, jak v rámci týmu, tak managementu a zákazníků. Cíl musí být pro všechny stejný, co nás spojuje a dává nám energii. Role Product Ownera by neměla být kombinována s rolí Scrum Mastera.

Self-organized tým

Správný tým musí spolupracovat a táhnout za jeden provaz. Pokud selže jeden člen týmu, selhal celý tým bez hledání viníka. Agilní týmy často spoléhají na své jednotlivé členy a nastavují adaptivní proces, který mohou ovlivnit a změnit sami jeho členové.

Scrum tým a Development tým

Jednou z rolí zavedených procesem Scrum je role Development týmu, který se samoorganizuje a zahrnuje různé funkce. Tento tým je schopen poskytnout hodnotu pro zákazníka na konci každého sprintu.

Zákazník

Agilní procesy se odlišují tím, že se snaží zapojit zákazníka do projektu, aby si mohl sám určit své priority a být aktivním účastníkem procesu změn a rozvoje funkcionality. Tím se stává součástí týmu. Zákazníkem se rozumí jakýkoli subjekt, který má zájem o projekt, např. stakeholder, manažer, marketing, obchod nebo uživatelé, jak vnitřní, tak i externí osoby.

Nástroje

Sprint

Sprint je pevný časový úsek, ve kterém tým usiluje o splnění cílů Sprintu (Sprint Goal). Vzhledem k tomu, že na konci sprintu je review pro zákazníky, kde bychom jim měli prezentovat dokončenou funkcionalitu, musí být sprint dostatečně dlouhý, aby tým stihl něco dokončit a měl tak čím prezentovat.

Sprint Goal

Jednou z klíčových částí procesu Scrumu je stanovení cíle sprintu (Sprint Goal). Tento cíl představuje krátkodobou vizi pro daný sprint. Správně formulovaný Sprint Goal by měl odpovídat potřebám zákazníků a zaměřovat se na hodnotu, ne na funkcionalitu. Cílem Sprintu se zabývá Product Owner společně s Development týmem během Sprint Planningu a tento cíl by už v průběhu sprintu neměl být měněn.

Retrospektiva:

Retrospektiva je jedním ze základních nástrojů, který umožňuje týmu získávat zpětnou vazbu a ovlivňovat svůj proces práce. Jde o efektivní metodu pro získávání zpětné vazby a její formát lze použít v různých kontextech pro zlepšování a inovace, jak u týmů, tak i u jednotlivců.

Backlog:

Položky Backlogu jsou nezávislé funkce, které přinášejí hodnotu a umožňují získat zpětnou vazbu. User Story jsou nejběžnějším způsobem zaznamenání položek Backlogu.

Jak mě kniha změnila? (Můj život / chování / přemýšlení)

Agilní řízení balancuje mezi chaosem a řádem, a to se mi moc líbí. Agile není konečný cíl, ale metoda jak lépe dosáhnout svých strategických cílů. Přechod na agilní metody se často iniciuje kvůli velkému a složitému problému, který nás tak moc trápí, že se nám investice do agilních metod vyplatí. Hlavním cílem je vytvoření týmu, který se dokáže samoorganizovat, je motivovaný, umí spolupracovat, využívat sílu týmu a kde panuje silná osobní odpovědnost.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: