Agilní metody řízení projektů


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.05.2022

Agilní metody řízení projektů   Zuzana Šochová, Eduard Kunce

Proč jsem si tuto knihu vybrala?


O agilním řízením jsem slýchala všude okolo sebe, ale reálně jsem neměla tušení co to vlastně je a jak funguje a jaké metody se zde využívají. Knihu jsem poprvé zahlédla u Jonáše a vážně mě zaujala svým vhledem a tím, že jsem věděla, že tato teorie mi chybí tak to pro mě byla jasná volba k přečtení. 


Základní pojmy a teorie z knihy:


Co znamená agilní?

Znamená to: dynamický, rychlý/ rychle reagující na změnu, interaktivní, přizpůsobivý, hravý a zábavný!


Základním stavebním kamenem je manifest nebo-li agilní manifest:


-jednotlivci a interakce před procesy a nástroji

-fungující software před vyčerpávající dokumentací

-spolupráce se zákazníkem před vyjednáváním o smlouvě

-reagování na změny před dodržováním plánu! (toto se nám již na druhém cabinu snažil vysvštlit a zároveň i v týmu prosadit Fíla, už tehdy mi tento přístup byl velmi příjemný a dával mi smysl, aniž bych věděla, že se jedná o základ agilního řízení) 


Agilní firma je firma, která je orientovaná na problém!


LEAN 

- štíhlý, just in time, dělat věci jen když jsou opravdu potřeba 

je v mnohém podobný agile a vzájemně se prolínají

- Lean je více o přístupu něž o striktním procesu steně jako u agile. - Pro výsledky je třeba porozumět filosofii. Je to omezení práce na tom, co by nemuselo přinášet hodnotu a přišlo by nazmar.

- Jedna z metod využívaných v Leanu je Kanban


Principy: 


Slovníček: 


Retrospektiva- týmový meeting, kde jednotliví členové zhodnotí, co se jim při poslední iteraci dařilo, a čem chtějí pokračovat a co naopak chtějí ty lepšit či změnit

Kanban- metodika na pomezí agile a lean fungující na principech vizualizace procesu, omezení rozpracované práce a minimalizace času potřebného na dokončení jednotlivých celků

Effort based smlouva- typ smlouvy, kdy zákazník, má právo odstoupit od spolupráce po každém sprintu

Product owner- vlastní produktu, má na starosti vizi, je součástí týmu, definuje, co je potřeba v daném produktu či oblasti udělat

Scrum- proces postavený na týmové spolupráci, zapojení zákazníka a pravidelné zpětné vazby v krátkých sprintech, scrum proces je v součastnosti jedna z nejúspěšnější a nejčastěji využívaných agilních metod

Scrum Master- coach a facilitator týmu, odstraňuje překážky, stará se o rozvoj a fungování týmu, udržuje Scrum proces v chodu, není manažerem týmu

Scrum Tabule- zobrazuje stav aktuaálního sprintu, obvykle pomocí papírových lístečků s jednotlivými User stories a tasky

Epic- větší funkční celek, který jsem následně rozpadá na menší User Stories

Sprint- časově ohraničené období (1-4 týdny), tým zde pracuje na úkolech a na konci je předkládá zákazníkovi

Sprint backlog- pomáhá scrumu naplánovat Sprint a domluvit se, jak dosáhnou cíle daného sprintu

Product backblog- je list funkcionalit, které přináší zákazníkovi hodnotu, může se kdykoliv měnit v závislosti na zákazníkově zpětné vazbě

User Stories-  jedna z forem zápisu položky do backlogu, položka by měla být malá aby jí tým rozuměl a mohl ji naplánovat na další sprint, po stanovaní priorit můžeme zohlednit i náročnost jednotlivých US Priority stanovujeme na přínos zákazníkovi!

Forma zápisu US: Jako uživatel (kdo?) chci funkcionalitu (co?), abych dostal business Value (proč?). Tato forma pomáhá blíže specifikovat naši práci a tak víme kam směřujeme a o co usilujeme.


V čem je agile užasný?:


-flexibilita – nemusí nás zde trápit nuda a náš stálý problém s udržitelností/ kontinuální prací, v dnešním světě všichni chtějí všechno hned, proto je výhodné podávat výsledky po malých kouscích a samozřejmě ideálně hned

-efektivita – týmová spolupráce jak již víme je výrazně efektivnější než práce jednotlivce, a zároveň minimálně pro mě je i více příjemnější, v týmu je možnost si pomáhat, interagovat a komunikovat o věcech v reálném čase, lidé se poté sami organizují

-předvídatelnost – rozdělení/ rozložení projektu na malé kousky, poté je odhadování snažší v relativních jednotkách a to v celém týmu

-kvalita – tím že zapojujeme zákazníka do tvorby produktu a ukazujeme výsledky po malých částech mamé větší možnost naplnit a řídit zákazníkova očekávání, celý tým je zodpovědný za kvalitu výsledku, tím se sníží počet chyb a vzroste i dlouhodobá udržitelnost


Závěr: 

Uřímně se v této metodice ještě trochu motám, respektive v těch názvech mám stále zmatek, ale věřím že jakmile tuto teorii začnu cíleně uvádět do praxe tak si názvy i meotdy lépe osvojím. Celkově mám vlastně pocit, že je mi tato teorie dost blízka a sympatická, částečně tak vlasntě již fungujeme, avšak až do přečtení této knihy jsem si neuvědomovala, že jsem k tomu byli takto vedeni. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: