Action learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 21.01.2022

Action Learning   Michael J. Marquardt

Úvod

Po téhle knížce jsem sáhla hned ze dvou důvodů. Zaprvé se mi velmi hodila při psaní mých portfolií a celkové přípravě ke zkouškám a za druhé jsme si chtěli AL vyzkoušet v týmu. V době, kdy jsme zkoušeli AL v rámci TS jsem ještě knihu přečtenou neměla, takže podle toho pak dopadl i následný pokus o přiblížení se k Action learningu, ale o tom se rozepíšu více v posledním bodě. Tuto knihu jsem četla v angličtině a jsem za to upřímně ráda. Jednak jsem slyšela, že v češtině se spoustě lidem nelíbí a jednak jsem si chtěla zase potrénovat svoje jazykové skills u trochu odbornější literatury. Kniha se ale četla velmi snadno a rychle a její náplň mě bavila.

Teorie AL  

Jen velmi okrajově bych chtěla zabrousit do teorie, pod kterou se Action learning skrývá. V první řadě bych tento pojem chtěla definovat. Action learning je velmi silný nástroj, pomocí kterého lze řešit komplexní a kritické problémy. Nejen, že se pomocí AL dají řešit problémy, ale díky němu se můžeme učit, a to jak na úrovni jednotlivce, tak jako celý tým. Pomocí AL se budují úspěšní lídři, týmy i celé organizace.

Action learning má šest základních složek.

1.    Problém – problémy řešené při action learningu jsou urgentní, komplexní a kritické, jsou to výzvy, které vyžadují akci a rozumné výsledky

2.    Skupina – skupinu by mělo tvořit 4 až 8 členů (ne více), měla by být co nejvíce rozmanitá kvůli různým pohledům na problém, čím více diverzity tím lépe

3.    Otázky – otázky jsou základem AL, správně položená otázka je klíčem k úspěchu, je lepší se soustředit na správně položenou otázku než na správnou odpověď, otázky nám pomáhají uvědomit si i věci, kterých už si jsme vědomi

4.    Akce – po zdárném objevení řešení musíme být schopni ho převést do praxe, nutnost řešení zrealizovat a zjistit, jak funguje

5.    Učení – učení je při AL skoro důležitější než nalezení řešení problému, učíme se pomocí naslouchání druhých, pozorováním a reflektováním

6.    Kouč – kouč je při AL důležitý hlavně proto, aby zabezpečil „safe space“, podporuje učení, směruje správnou cestou, má možnost kdykoliv do procesu zasáhnout

2 základní pravidla AL:

Oznamovací věty pouze jako reakce na otázku (1 otázka = každý člen má prostor se vyjádřit)

Kouč může v průběhu kdykoliv zakročit

Jakto, že AL skutečně funguje?

Action learning propojuje ty nejlepší principy z různých odvětví/disciplín. Synergie několika těchto odvětví dá dohromady kýžený výsledek.

Stádia AL:

·      Zformování skupiny

·      Prezentace problému nebo zadání

·      Přerámování problému

·      Určení si cíle

·      Vyvinutí/rozvedení akční strategii

·      Zrealizování řešení

·      Zachycení učící složky

12 kroků pro představení, provedení a udržení AL:

Obsah obrázku text

Popis byl vytvořen automaticky

Jak jsme použili AL v praxi?

Action learning jsme se snažili pochopit a napodobit na jednom z TS. Bohužel kvůli nedostatku teoretického podkladu a možná i špatnému pochopení z naší strany jsme se k Action learningu moc nepříblížili. Jsem ale ráda za to, že jsme se vůbec pokusili o to ho uvést v praxi a jsem si jistá tím, že to nebylo naposled. Chtěli bychom si AL vyzkoušet například při Birthgivingu, ale musíme se na tom opravdu dopředu domluvit, aby ta příprava byla co možná nejkvalitnější. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 1

18.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

18.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

18.04.2024

Kategorie: Management

Body: 0

18.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: