Action learning
Autor definuje action learning jako "proces učení se prostřednictvím reflexe činností prováděných v reakci na reálné problémy a příležitosti".
Action learning zahrnuje několik klíčových prvků. Prvním prvkem je identifikace reálného problému nebo příležitosti, na které chce jednotlivec nebo skupina pracovat. Tento problém nebo příležitost slouží jako jádro procesu učení a poskytuje kontext pro rozvoj nových znalostí a dovedností.
Druhým prvkem je vytvoření malé skupiny nebo "akční učební skupiny", která společně pracuje na řešení problému nebo využití příležitosti. Skupina obvykle zahrnuje osoby z různých prostředí a s různou úrovní zkušeností, protože tato rozmanitost pohledů může vést ke kreativnějším a efektivnějším řešením.
Třetím prvkem je využití strukturovaného procesu pro reflexi přijatých opatření a dosažených výsledků. Tento proces zahrnuje pravidelně plánovaná setkání, na nichž skupina diskutuje o svém pokroku, sdílí své zkušenosti a zjišťuje, co se naučila. Tato reflexe umožňuje skupině identifikovat své úspěchy a stavět na nich, stejně jako se poučit ze svých chyb.
Čtvrtým prvkem je aplikace nových znalostí a dovedností na daný problém nebo příležitost a na další problémy nebo příležitosti, se kterými se jednotlivec nebo skupina může v budoucnu setkat. Tato aplikace umožňuje jednotlivcům a skupinám neustále zlepšovat svůj výkon a dosahovat v průběhu času lepších výsledků.
Souhrnně řečeno, akční učení podle Michaela J. Marquardta je proces učení prostřednictvím reflexe činností prováděných v reakci na problémy a příležitosti v reálném životě. Zahrnuje identifikaci problému, vytvoření malé skupiny, využití strukturovaného procesu pro reflexi přijatých opatření a dosažených výsledků a aplikaci nových znalostí a dovedností na daný problém nebo příležitost a další budoucí problémy. Tento přístup k učení se široce rozšířil a byl použit k řešení široké škály problémů.
Hlavní kroky, které můžete podniknout, abychom přístup Michaela J. Marquardta k action learning využili v praxi ve svém týmu:
· Určete reálný problém nebo příležitost, na které chce váš tým pracovat. Tento problém nebo příležitost by měly být relevantní pro cíle a úkoly vašeho týmu a měly by poskytovat jasný kontext pro rozvoj nových znalostí a dovedností.
· Vytvořte v rámci svého týmu malý soubor pro akční učení, jehož členové budou mít různé zkušenosti a úrovně. Tato rozmanitost pohledů může vést ke kreativnějším a efektivnějším řešením.
· Používejte strukturovaný proces pro reflexi přijatých opatření a dosažených výsledků. Může jít o pravidelné schůzky, na kterých skupina diskutuje o svém pokroku, sdílí své zkušenosti a zjišťuje, co se naučila.
· Povzbuzujte členy týmu, aby nové znalosti a dovednosti aplikovali na daný problém nebo příležitost a na další problémy nebo příležitosti, se kterými se tým může v budoucnu setkat. To umožní týmu neustále zlepšovat svou výkonnost a dosahovat časem lepších výsledků.
· Využijte proces učení ke sdílení výsledků a poznatků s organizací, což bude mít pro organizaci hodnotu a pro tým přínos.
· Pravidelně proces přezkoumávejte a vyhodnocujte, pomůže vám to zjistit, co funguje a co ne, a podle potřeby provést úpravy.
· Může být užitečné použít knihu jako průvodce a referenci v průběhu celého procesu, abyste se ujistili, že dodržujete klíčové zásady a prvky akčního učení, jak je popsal Marquardt. Kromě toho vám poskytne hlubší pochopení teorie, která stojí za tímto přístupem, což může být užitečné při jeho vysvětlování ostatním a přesvědčování o jeho hodnotě.