23 zabijáků prokrastinace


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 03.05.2021

23 zabijáků prokrastinace   S. J. Scott

23 zabijáků prokrastinace

Přestaňte lenošit a jdětě za svým cílem

Autor: S. J. Scott

 

Proč právě tato kniha?

Tato kniha mě zaujala názvem a obálkou. Vím, že by se nemělo koukat jen na obal knihy a tak, když jsem si přečetla obsah, jsem se rozhodla tuto tenkou a stručnou knihu přečíst.


O čem tedy kniha je?

Měli bychom se soustředit na práci a místo toho neděláme nic. Ať už zní naše "protože" jakkoli, všichni zažíváme okamžiky, kdy prokrastinujeme.

Proto je spoustu knížek na pokoření prokrastinace a 23 zabijáků je jedna z nich. Snaží se o předání přehledu nápadů, které by měly pomoct vyhnout se každodenní prokrastinaci.

Dozvíte se tu, proč je určitá strategie funkční, jaká omezující přesvědčení lze s její pomocí překonat a jak ji můžete okamžitě využít ve svém životě. Také jak poznáte hlavní příčiny své prokrastinace a naučíte se, jak nad nimi zvítězit.

 

Co mi kniha přinesla? Co jsem využila v praxi?

Nejjednodušším řešením, jak se zbavit prokrastinace, je nebojovat s ní. Namísto toho ji musíte nahradit vhodnými návyky, které budou pro váš život prospěšné.

 

Pár metod, které jsem ještě neznala, nebo nevyužívala a znovu mi to připomnělo, že bych v některých situacích měla.

 

·     MAPUJTE SVŮJ POKROK A ÚSPĚCHY

 

1.    Vezměte v potaz vámi stanované dlouhodobé SMART cíle.

2.    Najděte si způsob, jak tyto cíle vyčíslit v konkrétních denních činnostech.

3.    Slibte si, že tento úkol denně splníte.

4.    Sledujte, jak se vám daří. (tip na appku – Lift.do)

5.    Záznamy obnovujte alespoň jednou denně.

6.    Každý týden nebo měsíc si udělejte reflexi a rekapitulaci.

 

 

·     ZAČNĚTE PO RÁNU S MIT (most important tasks)

 

1.    Každý večer si naplánujte 3 nejdůležitější činnosti na příští den.

2.    Seřaďte si jejich priority.

3.    Hned ráno začněte pracovat na prvním úkolu, dokud ho nesplníte.

4.    Pokračujte dále s dalšími.

5.    Zbytek dne věnujte méně významným, ale podstatným aktivitám.

 

Tato metoda je podobná NÚ z knihy Moderní Timemanagement. (Nejdůležitější úkol)

 

·     URČUJTE PRIORITY METODOU ABCDE

 

Podobná MIT metodě, ale zde vytváříte pořadník pro celé seznamy úkolů.

Činnosti typu „A“ – vykonat každý den

Činnosti typu „B“ – důležité, ale ne povinné pro konkrétní den

Činnosti typu „C“ – nejsou termínované, ani nemají negativní dopad, ale je dobré je udělat

Činnosti typu „D“ – mají svůj význam, ale nemusíte je dělat vy  svěřit je někomu jinému

Činnosti typu „E“ – byste neměli dělat vůbec, zde platí pravidlo 80/20

 

1.    Každý večer si udělejte 5 minut čas.

2.    Projděte si své plány a určete, co je potřeba udělat příští den.

3.    Každý úkol si napište a označte jej příslušným písmenem.

4.    Na nový list papíru si seřaďte úkoly podle abecedy.

5.    Každý den začínejte úkoly typu „A“. Následně dalšíma.

6.    Každý měsíc vše zhodnoťte.  

 

·     VYCVIČTE SI SMYSL PRO NALÉHAVOST

Velmi vhodné využití techniky Pomodoro.

 

1.    Seznam úkolů – na začátku jsou MIT.

2.    Seřadit podle důležitosti.

3.    Nastavte si časovač na 25 minut.

4.    Pracujte na prvním úkolu, dokud se neozve budík.

5.    Odškrtněte si úkol.

6.    5 minut pauza.

7.    Pokračujte, dokud nedokončíte první MIT.

8.    Stejný postup na ostatní MIT.

9.    Po každých čtyřech Pomodoro – pauza na 15–30 minut.

10. Dokončete takto všechny úkoly na seznamu!

 

·     OSVOJTE SI DOVEDNOSTI POTŘEBNÉ PRO URČITÝ PROJEKT

 

1.    Určete si, jaké dovednosti se potřebujete naučit.

2.    Zaměřte se pouze na jednu dovednost.

3.    Pusťte se do vzdělávání. (kurzy atd.)

4.    Sestavte si podrobný plán.

5.     Propojte své poznámky. (odkazy, podrobné postupy, problematické body, body, které je třeba splnit)

6.    Denně na tom pracujte.

 

·     VYTVOŘTE SI REZERVNÍ MOTIVACI

Jsou to způsoby, jak se udržovat motivovaný a jak být neustále v obrazu.

 

Typy pro údržbu motivace: TED Talk přednášky, podcasty, motivační a tematická videa, rozvojové knihy atd.

 

Tuto metodu se snažím zahrnovat do mého každodenního rituálu, ale je dobré si to připomínat.

 

·     VYUŽÍVEJTE VIZUALIZAČNÍCH TECHNIK

Májí největší efekt, pokud je využíváme jen občas. Nejlépe funguje, když ji využijete ve chvílích, kdy poklesne vaše chuť pokračovat na cestě k cíli.

 

1.    Napsat si konkrétní, změřitelný SMART cíl.

2.    Vytvořit si 5 až 10minutový rutinní postup, pro chvíle poklesu.

3.    Představte si, jaké to je dosáhnout cíle: Jak se cítíte? Kde jste? Jaký je váš život? Koho máte vedle sebe?

4.    Praktikujte tento postup každý den, dokud se vaše motivace neobnoví.

 

Hlavní myšlenky knihy:

Je důležité, abyste si osvojili určité návyky a z nich pak udělali běžnou součást svého života.

 

Závěr:

Kniha mi přišla fajn, ale spoustu věcí jsem už znala a praktikovala. Je dost podobná knize Moderní Timemanagement, který jsem četla nedávno, jen je to psáno strozeji. Líbí se mi, že jsem si mohla vypsat pár dalších metod anebo si jen potvrdit, že některé známé techniky, jsou asi opravdu tak užitečné, když se o nich píše skoro v každé knize na podobné téma.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Vedení

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Společnost

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Učení

Body: 0

02.12.2021

Kategorie: Koučování

Body: 0

02.12.2021

Sleduj nás na sociálních sítích: