The 17 Indisputable laws of teamwork
1. The law of Significance
One is too small number to achieve greatness
První zákon se nám snaží představit důležitost týmu, nejvíce tuto pointu vystihuje větou behind an able man there are always other able men. V zákonu se mluví o častých důvodech, proč se jedinci nechtějí stát součástí týmu. Ego, nejistota, naivita a povaha.
2. The law of The big picture
The goal is more important than the role
Ve druhém zákonu se začíná mluvit o tématu vize. Bez vize a cíle nelze chtít po svých pracovnících aby své práci věřili a chápali ji. To ale popisuje až pozdější zákon. Druhý zákon nemá vyšším nadhledem na mysli vizi, ale spíše systémové myšlení. Každá role v týmu má nějaký vliv na chod společnosti a to je potřeba aby si každá jedna role uvědomila a byla schopna postavit své osobní cíle za cíle týmové. To dosáhneme právě kvalitní vizí, cílem a komunikací.
3. The law of The Niche
All players have a place where they add the most value
Zákon číslo tři se nám snaží vysvětlit, že mít správné lidi na špatném místě či ve špatný čas je stejné jako mít celkově nekvalitní pracovníky. Tento zákon byl velmi výstižně shrnut jednoduchou tabulkou.
Wrong person and Wrong place = Regression
Wrong person and Right place = Frustration
Right person and Wrong place = Confusion
Right person and Right place = Progression
Right people and Right places = Multiplication
Smysl a důležitost výběru správných lidí na správná místa ve správný čas chápu a rozumím mu, bohužel jsem se prozatím nedostal k roli projektového manažera nebo team leadera a tento zákon jsem prozatím nevyzkoušel v praxi. Ačkoli ho systematicky chápu, nemohu u něj tvrdit že ho ovládám, protože třetí zákon je podle mého názoru jeden z těch těžších co se realizace týká.
4. The law of Mount Everest
As the challenge escalates, the need for teamwork elavates
U čtvrtého zákonu se dočteme o tom, jak důležité je mít tým odpovídající cílům. Krásně vysvětlené je to v příběhu horolezce Tenziga Norgaye, kterému se výstup na nejvyšší bod světa povedlo vystoupit až po několika letech a pokusech. Minulé pokusy neměl správný tým. Nedoplatil na to jen jeho úspěch, ale také životy jeho parťáků. Až se správným týmem který odpovídal jeho cílům se expedice vydařila. Zákon nám představuje 3 otázky které nám takový tým pomohou vytvořit. Jaký je můj cíl? Kdo je můj tým? Jak by měl vypadat můj vysněný tým? Dále zákon popisuje jaký typ týmu je potřeba na základě typu cíle.
New challenge = Creative team
Controversial challenge = United team
Changing challenge = Fast and flexible team
Unpleasant challenge = Motivated team
Diversified challenge = Complementary team
Long-Term challenge = Determinated team
Everest-sized challenge = Exprienced team
5. The law of The chain
The strength of the team is impacted by its weakest link
Tým je nejsilnější jen jako jeho nejslabší hráč. Zákon nám říká, že existují tři druhy nejslabších článků. Ne každý by cestu s týmem měl absolvovat, ne každý cestu s týmem půjde a ne každý cestu s týmem dokáže. Zákon nám říká co nejslabší články v týmu způsobí v pěti fázích.
1. Stronger members identify the weak one
2. Stronger members have to help the weak one
3. Stronger members come to resent the weak one
4. Stronger members become less effective
5. Stronger members question the Leader’s ability
6. The law of The Catalyst
Winning Teams have players who make things happen
Zákon katalyzátoru nám popisuje člena týmu, který dokáže tým strhnout k výkonu, nakopnout morálku a být týmem respektovaný. V knize byl jako příklad legendární basketbalista Michael Jordan. Ne jen ikona sportu, ale také velmi silná osobnost. Jordan splňuje veškeré podmínky které člověk musí splňovat aby mohl být prohlášen katalyzátorem. Byl intuitivní, komunikativní, vášnivý, talentovaný, kreativní, iniciativní, zodpovědný, štědrý a vlivný. Lidé jako je Jordan jsou velmi vyjímeční a podle mého názoru je najdeme jen v málo kterém týmu.
7. The law of The compass
Vision gives team members direction and confidence
Sedmý zákon už se na rozdíl od druhého vizi věnuje naplno. Vize funguje jako cíl který je přímo na severu, pokud kompas ukazuje jen trochu jiným směrem, tým schází z cesty, není jednotný a veškeré procesy se tím komplikují. Tento zákon nám ale také říká, že existují tři kompasy, které nám pomáhají s vizí pracovat. Jsou to kompasy morální, který nám nastavuje naše hodnoty a hranice našeho působení. Dále kompas intuice, ten nám ukazuje zda jsou s vizí všichni srozuměni a jsou s ní ztotožněni, díky tomu mají pro svou cestu vášeň. Třetí kompas je historický. Pomáhá nám nahlédnout do minulosti a zhodnotit dosavadní cestu, ať už morální, tak intuitivní. Čtvrtý je kompas směru, ten už nám naši vizi do budoucna začíná formovat. Společně se čtvrtým kompasem nám vizi formuje také kompas strategie, který nám skládá vše předchozí postupně dohromady a dláždí nám cestu pro poslední kompas. Kompas vize se ze všech předchozích skládá a ukazuje nám na ten finální cíl někde v dáli a říká nám jestli jsme náhodou z cesty nesešli.
8. The law of The bad apple
Rotten attitudes ruin a team
Zákon zkaženého jablka nám ukazuje jak je důležité mít všechna jablka čerstvá. Pokud totiž jedno shnije, červi z něj se rozlezou do všech ostatních a nakonec nezůstane žádné. Stejně tak funguje i přístup a nálada v týmu. Pokud je jeden člen rozlazený, nebo je jeho přístup v nepořádku, rozšíří svůj stav mezi ostatní pracovníky stejně rychle jako červi mezi jablky. Zákon se nám snaží říct, že nestačí mít spoustu skvělých lidí, ale je potřeba mít skvěle nalazené lidi. Věta You can’t win without good peaople, but you can lose with them toto krásně vystihuje. Pokud v týmu není dobrá atmosféra a jeden člen nefunguje jak má, z pohledu přístupu a ne kvality, celý tým se naladí stejně jako on. Mě osobně k tomuto zákonu krásně pasuje fotbalový tým z Francie jménem PSG. Od bohatého týmu plného celosvětových hvězd jako například Messi, Mbappé, Neymar, Ramos apod. by každý čekal, že proti znatelně chudším a méně individuálně kvalitnějším týmům budou dominovat, stejné výsledky se logicky očekávají také v Evropských pohárech. Vás už asi nepřekvapí, že takový tým ale podle predikcí moc nefunguje. Francouzskou soutěž vyhrávají, rozhodně ale ne tak suverénně jak by se čekalo. V Evropských pohárech je to ale horší. Mimo Francii totiž PSG naráží na týmy s podobnou individuální kvalitou, tam je kámen úrazu PSG. Neustále se řeší kauzy jak jedna z hvězd jela místo soustředění na dovolenou, jak se spoluhráči handrkují nejen v kabině, ale dokonce i na hřišti. PSG má mezi svými zlatými jablky spoustu červů, dokud se jich nezbaví, nikdy je velké úspěchy nečekají.
9. The law of Countability
Teammates must be able to count on each other when it counts
V devátém zákoně zjistíme jak důležité je mít tým ve kterém si všichni důvěřují a mohou se na sebe spolehnout. Bez tohoto zákonu tým položí každá menší krize kterou si každý tým někdy projde ať už chce nebo ne. Pokud vypadne jeden článek, je potřeba aby byl zastupitelný a mohl se spolehnout na své kolegy, že vše zvládnou. Vybudovat takový tým není ze dne na den a velkou roli v tom hrají vedoucí pozice. Jednoduchý vzorec nám v zákonu říká jak se k takové spolehlivosti dotat.
Character + Competence + Commitment + Consistency + Cohesion = Countability
Veškeré komponenty rovnice jsou v knize rozepsané do bližšího detailu, ale věřím, že každý víme co si pod každým pojmem představit. Na základě spolehlivosti jsou v zákonu také rozdělené kategorie členů týmu kterých je celkem sedm. Od člena který je plně oddaný týmu, jeho misi a vizi, přes člena který je v týmu rád a dělá to co musí, až po člena, který týmu vyloženě škodí.
10. The law of The price tag
The team fails to reach its potential when it fails to pay the price
Vše má svou cenu, stejně tak úspěch. Tým je složený z individualit, které mají od svého života různá očekávání a představy. Pokud chce ale každá individualita tým který bude fungovat a bude se posouvat, bude muset zaplatit něčím ze své osobní agendy. O tom pojednává desátý zákon. Pro někoho je v osobním životě velmi důležitý například sport, ale agenda týmu je časově náročná a potkává se s osobní agendou daného jednotlivce. V tento moment stojí jednotlivec před rozhodnutím, zda zaplatí kusem své osobní agendy a vloží potřebný čas do týmu, nebo zda je pro něho jeho osobní potřeba silnější než potřeba týmu a není ochoten týmu zaplatit svým časem. V tu chvíli ale dost pravděpodobně zaplatí nespokojeností kolegů, brzděním týmu a velmi pravděpodobně také ukončením své působnosti v týmu. Každé rozhodnutí má svou cenu a je nesmírně důležité se o cenách které za každou aktivitu platíme pořádně zamyslet a pokud se naše osobní pohoda neslučuje s potřebami týmu, je s ohledem na tým nejlepší tým opustit a ulehčit tak pokračování v cestě jak sobě, tak týmu. Zní to velmi jednoduše takhle napsané, ale tato rozhodnutí bývají často velmi složitá vzhledem k faktoru osobních vztahů s členy týmu a osobní vazbě na tým. Celý zákon krásně shrnula jediná věta. You always have to give up to go up.
11. The law of The scoreboard
The team can make adjustements when it knows where it stands
Tabulky, čísla, grafy, tabulky, čísla, grafy, pořád dokola a všude. Podnikání a business je o číslech. Pokud o nich nemáte přehled, nemůžete s nimi pracovat. Jedenáctý zákon ale nemluví pouze o penězích, ale o identifikátorech výkonu téměř čehokoliv. Vždy je potřeba mít své počínání měřitelné, protože podle toho lze upravovat strategii a další kroky. Dále je ale důležité mít vše přehledné kvůli orientaci všech členů týmu. Kouknu, vidím, jednám. V knize je tento zákon velmi jednoduše znázorněn na fotbale. Když přijde divák k televizi v padesáté minutě a vidí, že domácí prohrávají 2:0, ihned má přehled co se děje a proč hra probíhá tak jak probíhá. Důležitější ale je, že kterýkoliv z domácího týmu vidí že prohrává a ihned ví, že tým je v krizi a potřebuje každého člena v plné síle. Nejdůležitější ale je, že trenér, hlava veškerých strategických bojů, ví jaká je situace a bude podle toho jednat a povede svůj tým směrem k otočení nepříznivého stavu. Stejně tak funguje jedenáctý zákon v jakémkoliv výkonném týmu.
12. The law of The bench
Great Teams have great depth
Lavička je taky důležitá, dělali jsme si vždy na fotbale srandu ze spoluhráčů co se nedostali do základní sestavy. Ačkoliv jsme to říkali ze srandy, byla to naprostá pravda. Dvanáctý zákon totiž pojednává o nahraditelnosti svých klíčových hráčů. V knize autor vysvětluje tuto důležitost na jeho zážitku z baseballového zápasu který sledoval se svými kamarády a nevlastním synem. Už před koncem totiž věděl, že zápas který byl po celou dobu poměrně vyrovnaný dopadne vítězstvím domácích. Proč? Na rozdíl od hostujících měli střídačku plnou kvalitních hráčů, kteří v závěru dokázali hostující tým přehrát. Dále na baseballu také vysvětluje, že je naprosto v pořádku se na střídačce objevit. Ne každý má skvělou formu celý život, občas je prostě někdo lepší. V baseballu se stejně jako v každém jiném týmu základní sestava střídá. Člověk by si řekl, že fotbalová ikona Cristiano Ronaldo se do takové situace ve své největší slávě nikdy nedostane, přesto se tak stalo. Jen párkrát, ale stalo. Když může na střídačce být i jeden ze dvou nejlepších hráčů současnosti, proč by se tam nemohl objevit kdokoliv? Důležité ale je, aby byla střídačka obsazena lidmi, kteří jsou schopni kolegy s momentálně lepší výkonností vystřídat a celotýmovou práci dokončit.
13. The law of Identity
Shared values define the team
Hodnoty jsme nakousli už v zákonu číslo sedm, třináctý zákon se jim ale věnuje více do hloubky. V knize je popsaná častá chyba společností, kde se často jako hodnoty nenastavují hodnoty, ale návod pracovníkům jak se v práci chovat, nebo se jako hodnoty označují cíle společnosti. Ani jedno ale nesplňuje funkci správně nastavených hodnot. Kromě pomoci jak na své hodnoty se v zákonu pojednává hlavně o síle správně nastavených společných hodnot. Ty by totiž měly plnit šest hlavních funkcí. Hodnoty by pro společnost měly sloužit jako lepidlo, pevné základy, pravítko, kompas, magnet a hlavně jako identita. Identita je něco podle čeho vás lidé poznají. Nejen veřejnost, ale také pracovníci. Tým bez hodnot je tým bez osobnosti a tváře.
14. The law of Communication
Interaction fuels action
Komunikace je základ. Určitě jste to už někdy slyšeli, ať už ve vztahu, sportu nebo businessu. V knize nám důležitost komunikace autor podává na příběhu Gordona Bethuneho a letecké společnosti Continental Airlines. Gordonovi se hlavně díky překopání komunikačních kanálů a technik vyhoupnout suverénně nejhorší společnost v branži na první příčky žebříčku. Nejen že společnost dokázal dostat do popředí, povedlos e mu také silně ztrátovou společnost zachránit od konce. Předchozí vedení bylo silně direktivní směrem ke svým podřízeným. Ti nevěděli jaká je opravdová situace společnosti, nevěděli proč dělají to co dělají, proč se jim snižují platy, proč jsou jejich kolegové propouštěni a celkově o své společnosti nevěděli nic. Dostávalo se jim jen informací z okolního světa a ty logicky nebyly nijak příjemné. Po nástupu Gordona se ale vše změnilo. Spojil kancelářské prostory managementu s prostory zaměstnanců, kde se dalo nechal namontovat informační tabule, zařídil každému zaměstnanci každé ráno newslettery o situaci a plánech společnosti a pravidelně se s celou svou strukturou scházel a bavil se s ní. Dosáhl tak zápalu a iniciativy všech členů společnosti a chod společnosti nepřipomínal vzlet letadla, ale spíše vesmírné rakety. Síla komunikace je obrovská a často přehlížená, zákon číslo čtrnáct na tuto skutečnost upozorňuje.
15. The law of The edge
The difference between two equally talented Teams is leadership
Patnáctý zákon nám popisuje sílu leadershipu. Ukazuje nám okraj za který vidí už jen leader a ne celý tým. Na začátku nás autor uvede do poznání rozdílu jaký faktor určuje různé následky.
Personnel determinate the potential of the team.
Vision determinates the direction of the team.
Work ethic determinates the preparation of the team.
Leadership determinates the success of the team.
Dále autor uvádí čtyři hlavní funkce leadershipu. V té první uvádí, že leadeři převádí zodpovědnost na členy kteří práci vykonávají. Deleguje. Zodpovědnost v týmu musí propadat co nejníže ke kořenům týmu. Členové bez zodpovědnosti se cítí nevyužití a nedůležití, to snižuje funkci mnoha předešlých zákonů. V druhé je řečeno, že leader vytváří prostředí ve kterém chce být každý přirozeně zodpovědný. Dosáhne tak plněním první funkce a vytvářením týmu kde bude jedincům záležet na ostatních a nebude je chtít zklamat svým selháním. Dále leader pomáhá coachovat svůj tým a pomáhá osobnostně rozvíjet každého člena. Pomáhá tak týmu najít potenciál každého jedince a plně ho využít. Poslední zmíněná funkce je inspirovat členy týmu rychle se učit tím, že se sám leader učí co nejrychleji. Když jde leader příkladem, tým ho bude následovat, ať už jde o učení či výkon.
16. The law of High morale
When you’re winning, nothing hurts
Když se daří, tak se daří! Asi tak bych v krátkosti popsal šestnáctý zákon. Poukazuje na to, jak strašně důležité je vyzdvihovat i ty nejmenší úspěchy a pokoušet se tým dostat na vítěznou vlnu. Když ve fotbale vyhrajete tři zápasy v řadě, další pravděpodobně bez dalších problémů vyhrajete také. Stejně tak to funguje i podnikání. Povede se první zakázka, pak i ta druhá, tým naskočí na flow úspěchu a vše bude najednou mnohem jednodušší. Dostat se ale do takové fáze je dlouhý proces úzce spojený s leaderem. V knize nám autor popisuje čtyři fáze týmové morálky. Ta první je mizerná. V takové situaci leží téměř veškerá práce na leaderovi. Musí přijít na to proč je situace tak špatná a vyvodit ze svého ‘‘pátrání‘‘ závěry. Řešení, nebo alespoň víru v lepší budoucnost pak musí iniciovat mezi ostatní členy a tím vytvářet pozitivnější energii. Jak je v knize zmíněno, Leaders are dealers with hope. Peorot je potřeba naději pořádně komunikovat s týmem. V druhé fázi je morálka týmu stále špatná, ale už ne přímo mizerná. V této fázi musí jít leader do akce a být produktivní, ukázat, že ta naděje kterou v první fázi šířil nebyla falešná a že začne být vidět. Přesně v této fázi jsou důležitá ta malá vítězství. Rok vám nefungovala tiskárna, ale vy jste ji jako leader opravil? Hurá! Dejte to vědět týmu. S mini úspěchy ale stále musíme připomínat vizi a klást na ni důraz. Ve třetí fázi už je morálka mírná. To je čas, kdy leader musí dělat těžké věci a morálku už nezvýší opravenou tiskárnou. Leader v této fázi aplikuje zásadnější změny, prokazuje, ale zároveň udržuje oddanost týmu jak svojí, tak všech ostatních členů a snaží se ji posílit. Poslední, čtvrtá, fáze je fáze dobré morálky. V tu chvíli už musí leader dělat jen menší úkoly a věnovat se týmu tak, aby tento stav udržel. V této fázi je vhodné nechat ostatní nejmenované leadery jít do popředí a nechat je být vidět.
17. The law of Dividents
Investing in the team compounds over time
Poslední zákon nás zavádí do světa investování. Nikoliv do investování do akcí apod., ale do investování do vlastního týmu. Příběh o trenérovi na středních školách v Americe Morganu Wootenovi nám krásně ukáže, jak se investice do týmu vyplácí. Nemluvíme tady pouze o finanční investici, ale také o časové a osobní. Během jeho působení v různých středoškolských sportovních týmech si vytvářel s hráči velmi blízký osobní vztah. V příběhu se autor věnoval příběhu chlapce, který byl v dětském domově a byl jednou nohou v kriminálním světě. Morgan se chlapce ujal, vzal si ho domu a v podstatě mu zachránil život. Tento chlapec se později stal ve sportu velmi úspěšný a jeho kariéra mu zajistila živobytí. Ať už byl Mogran v jakémkoliv týmu, absolutně s ním dominoval. Wooten je považován za jedny z nejlepších team builderů ve sportu v USA. Proč se mu tak dařilo? Dokázal si s hráči vybudovat pevný osobní vztah, dokázal chlapcům vytvořit vizi a věřit v ni a dokázal skvěle pracovat s týmem a jeho individualitami. V USA je takový klasický trend, že studenti co jsou dobří ve sportu, nejsou už takové hvězdy v disciplíně jménem studium. Morganovi hráči byli vynikající v obou směrech. I to ukazuje jak kvalitně chlapce vedl. Investice do týmu dokáže mít velkou výnosnost, ale stejně jako v klasických finančních investicích, špatný investor nikdy zázračných výnosů nedosáhne. Umění leaderů je umět určit jak a do jakého odvětví týmu investovat.
Závěr
Kniha sama o sobě se mi četla velmi dobře, hlavně díky úvodním příběhům které krásně vysvětlili podstatu celého zákonu. V knize se velmi často zmiňuje další kniha kterou si určitě dám do svého reading planu a to kniha The 21 Irrefutable Laws of Leadership. Knihu jsme četli celý tým a dala nám mnoho podnětů k řešení a věřím, že nás posunula o kus dál.